Betoveringen 1 Boek 1

Gaspard en Blanche hebben een verhouding met elkaar. Ze zijn beiden stapelverliefd en het verhaal start met Gaspard die, toch wel licht ongerust, een beeldje van hout aan het snijden is van zijn geliefde. Ja, ongerust omdat Blanche, die altijd mooi op tijd is voor een afspraak, nu wel te lang op zich laat wachten. En zoals je wel kan vermoeden slaat het noodlot toe in dit sprookje.
Blanche is door haar vader aangewezen om het koninkrijk Schemerrijk te leiden in plaats van haar oudere maar gebochelde broer. En deze aanstelling heeft als gevolg dat zij niet langer met Gaspard kan en mag omgaan, ook al zegt haar hartje iets anders.
Gaspard is woedend, steekt het huis in brand en gaat soelaas zoeken bij de tovenares Miranda. Een vloek wordt over Blanche uitgesproken maar Gaspard moet wel zijn eigen leven hiervoor opofferen.
Ook de broer wil wraak voor het onrecht dat zijn vader hem heeft aangedaan en ondertussen staan de vijandige troepen klaar om Schemerrijk binnen te vallen. En of dit nog niet genoeg is kantelt het rijk van de duisternis…

Enfin, zoals je kunt lezen is er genoeg voer om wat delen vol te schrijven. En we weten allen dat veelschrijver Dufaux dat zonder verpinken zal doen als de uitgever en de lezer hem dit toelaten, natuurlijk. Ook Munuera heeft al heel wat op zijn palmares maar is in Vlaanderen toch net iets minder gekend. De reden ligt voor de hand: slechts een handvol van zijn reeksen zijn vertaald en hadden niet het verhoopte succes waardoor deze dan ook weer vroegtijdig werden afgebroken. Dit ten onrechte, maar centen gaan voor en dat kunnen we uitgevers niet kwalijk nemen. De enige goedlopende reeks van zijn hand, en dan wik ik mijn woorden, was Konvooi.

Dargaud geeft deze twee heren dus een kans om het waar te maken op de Nederlandse markt en Boek 1 van Betoveringen is dan ook veelbelovend. Alles zit in dit sprookjesboek: het mystieke, de magie, de spanning, de vetes, de merkwaardige wezens en de strijd tussen het goede en het kwade, dit laatste in het kwadraat. Zoals op de cover staat: ‘Betoveringen is een wreed, fascinerend, schitterend vormgegeven sprookje dat het midden houdt tussen Tim Burton en Walt Disney’. Met dit verschil dat je de sfeer van de tekeningen bij Tim Burton moet gaan zoeken. Sombere tekeningen, donkere omgevingen,…

Wel mag het verhaal wat meer tempo krijgen. Het gaat allemaal net iets te traag om deze strip als top te bestempelen. Maar het is de betere middenmoot!!