Jeremiah 32 De chef

In de collectie Spotlight van Dupuis verscheen “De chef”, de volgende telg in de welbekende reeks “Jeremiah” van Hermann. Ook in dit deel krijgen we een stukje van de wereld te zien van na de apocalyps.

Meestal slagen de 2 boezemvrienden Jeremiah en Kurdy erin om zich stevig in de nesten te werken. Over het algemeen door hun bemoeizucht en/of goedhartigheid. In dit album gaat het er iets anders aan toe. Geen bewust gezochte problemen, wel enkele gebeurtenissen die ervoor zorgen dat de toestand van de protagonist er op een bepaald ogenblik zorgelijk uitziet.

De post-apocalyptiche setting levert nog steeds fraaie beelden op. Het kleurgebruik zorgt voor een grimmige, duistere sfeer die daar perfect bij past. Bij het lezen leef je bijgevolg in een wereld waar je zelf absoluut geen deel van wil uitmaken. De tekeningen van Hermann zijn echter vaak iets slordiger dan we van hem gewoon waren. De warrige beelden passen bij het hele concept maar dat wil niet zeggen dat verhoudingen plots verwrongen mogen worden of dat de beelden te wazig mogen blijven. Dit fenomeen treedt hier iets te vaak op.

Ook het verhaal is geen topper. Het kan ermee door, dat wel, maar toch verwacht ik van deze reeks iets meer. Volgens mij moet de auteur het eens over een andere boeg proberen gooien, want nu krijgen we teveel van hetzelfde. Op de strijd tussen 2 personen die de macht willen en hun wil opleggen aan de bevolking raak ik wat uitgekeken en veel meer dan dat gebeurt er eigenlijk niet.

Besluit: ‘De chef’ is een degelijk album dat echter niet boven de middelmaat geraakt.