Storm 27 De wisselwachters

Pandarve heeft nog heel wat verrassingen voor ons in petto. In deze aflevering vinden we Storm, Nomad en Roodhaar terwijl ze op weg zijn te paard en kar naar de volgende stad... nou ja paard, een soort van trekdier. Plots weerklinkt er hoorngeschal en algemene paniek breekt uit. Elke meereizende koopman smijt zowat al zijn koopwaar uit zijn kar en spoort zijn rijdier aan tot de hoogst mogelijke snelheid. De drie vrienden kijken verbaast toe, tot ze ineens ontdekken waarom de koopmannen zo bevreesd zijn. Een enorme golf stormt doorheen de geul waar zij aan het reizen zijn. Ze hebben slechts seconden om hun leven te redden. Na deze redding komen ze terug in aanraking met een oude bekende, Rann, die hen vertelt over een bedreiging ten opzichte van de Orde van de Wisselwachters. Deze Wisselwachters controleren de golven en sturen ze van plaats tot plaats aan de hand van een deskundig gebruik van gigantische wissels. Er is echter een tegenstander die één voor één de Wisselwachters uitschakelt en de golf voor zijn eigen doeleinden gebruikt. In plaats van irrigatie wil hij van de golf een vernietigingswapen maken. Het land dat bedreigd wordt is het koninkrijk van Nomad, Het Omvuurde Land. Als zo een immense hoeveelheid water op het magma onder Het Omvuurde Land terecht komt, zullen de gevolgen dramatisch zijn. De drie stellen dan ook alles in het werk om dit rampscenario tegen te houden.

De tekeningen zijn van een hoog niveau. Er zitten heel wat mooie plaatjes bij. Ze brengen de macht en kracht van het stormende water in kaart, weten de mystiek van de Wisselwachters weer te geven en tonen ons een interessante maar vreemde wereld waar onwaarschijnlijke dingen echt kunnen. Ze geven Pandarve als onbekende wereld een enorme overtuigingskracht en slepen je mee het verhaal in.

Het is dan ook nog niet helemaal zeker, wat nu mijn voorkeur heeft: de tekeningen of het verhaal. Het verhaal is leuk gevonden en wordt ons op een vlotte manier gepresenteerd. Langzaam worden er elementen geopenbaard, die je de wereld beter doen begrijpen of je de ogen open trekken over hoe dit allemaal kan werken. En dan heb ik nog niet gesproken over het hoofdbestanddeel: het avontuur. De drie gaan op onderzoek om te achterhalen wie er achter de Wisselwachters aan zit en waarom ze Het Omvuurde Land willen vernietigen.

In het kort: eentje dat je kan overtuigen om de rest van de reeks eens te lezen