Biebel (Strip 2000) 30 Geen gedoe

Marc Legendre, alias ikke, heeft in 2000 zelf aangekondigd dat hij geen nieuwe avonturen van Biebel meer zou maken. Dit jaar is het echter 30 jaar geleden dat onze favoriete kruising tussen een cactus en een eierkopje voor het eerst voor een groot publiek mocht optreden in het weekblad Robbedoes. Naar aanleiding van dit jubileum verschijnt er voor het eerst sinds jaren een nieuw album met de toepasselijke nummer 30. Het album bevat zoals beloofd dus geen nieuwe grappen of verhaaltjes maar wel een aantal stripjes die zijn verschenen in het ter ziele gegane Suske & Wiske weekblad. De verhaaltjes en grappen zijn dus nog nooit in albumvorm verschenen, behalve een deel die in “plantenbakken” zijn verschenen, een speciale editie die ooit te krijgen was bij de Gazet van Antwerpen of het Belang van Limburg. Na dit album wil Strip2000 ook alle grappen die zijn verschenen in de “draagbare biebels” (allemaal strookjesgrappen die in diverse kranten verschenen) in een ingekleurde versie heruitbrengen.
De recepten van Biebelverhaaltjes zijn gekend. Biebel is zijn naïeve zelve, een beetje een Vlaamse versie van Titeuf, die weet ook altijd alles beter, maar is nooit echt van iets goed op de hoogte. Daarnaast staat Reggie, oerdom, maar als het over meisjes en seks gaat moet je hem niets meer leren! Vader Piraat blijft ook nu weer een echte hypochonder die liever zijn vakantie doorbrengt in het ziekenhuis dan op het strand! En natuurlijk speelt de schrijver zelve regelmatig een rol in zijn eigen strip. Een leuk verhaaltje is het kerstverhaal dat is geschreven voor Suske & Wiske stripblad. We zien de hoofdredacteur (Suske) richting canarische eilanden trekken om telefoonkosten uit te sparen en om ikke persoonlijk te overtuigen om toch maar een kerstverhaaltje te maken. In een ander verhaaltje moet vader Piraat zich toch eens gewonnen geven om ferm tegen zijn zin een dagje aan zee door te brengen met zijn vrouw en zoon. Het viel me wel op dat er toch wel gewaagdere onderwerpen opduiken dan ik me kon herinneren van vroeger. Toen werd er ook al eens “gesmost” met de meisjes, maar nu krijgen paginagags titels als “seks”, “de eerste keer” en “strippoker”, al past Biebel daar op zijn gekende ontwapenende wijze wel weer een mouw aan.
Het is na een lange tijd weer een prettig weerzien geworden met Biebel. Ik was altijd al meer een fan van de korte grapjes dan van de langere verhalen dus hopelijk laten de ingekleurde versies van de draagbare Biebel niet te lang op zich wachten!