Magus 1 De grafdelver
2 De verrader
3 De deserteur

De donkere middeleeuwen waar de jacht op heksen en magiërs schering en inslag was. Op deze achtergrond speelt zich het verhaal Magus af. Paus Innocentius IV kan deze misdaden, die de heilige inquisitie toch wel inhielden, zonder schroom plegen onder de noemer van het Edict van Mônes.
In deze sombere tijden leeft Stanislas met zijn zuster in een dorpje aan de voet van de Catalaanse bergen. Zij worden gepest en gemeden dat het een lieve lust is. De twee jongelingen begrijpen niet waarom deze goegemeente zo een afkeer en angst voor hen heeft. Ook vader Aristide, die de plak zwaait in het dorp, is niet geneigd om hier ook maar iets van aan het licht te brengen. Erger nog: hij doet er alles aan om dit potje gedekt te houden. Dit gaat zover dat Vader Aristide besluit om een groep soldaten op de twee familieleden af te sturen. De zus van Stanislas verdwijnt naar onbekende oorden en Stanislas zelf wordt ingelijfd bij de militairen.

Al vanaf de eerste pagina is het duidelijk wat een deel van het grote geheim is van Stanislas. Zijn ouders hadden de capaciteit van een magiër en werden daar dan ook voor veroordeeld. De rest van het mysterie wordt op vakkundige wijze verteld in de twee daarop volgende delen die een afsluitende eerste cyclus vormen.

Saga Uitgaven heeft besloten om deze strip, die in het Frans reeds is verschenen in 2009 bij Glénat onder het label '40 ans 40 découvertes', tegelijkertijd uit te geven. Niet als een integrale, maar als drie losse delen van elk 48 pagina's.

Het scenario van Magus is een samenwerking tussen Cyrus en Francois Debois. Dat dit een succes is zal je zelf wel beseffen als je het derde deel van de reeks sluit. Er is een enorme documentatieslag aan vooraf gegaan. Alles moest tot in de puntjes kloppen. Dat hier veel aandacht aan besteed is, kan je door het hele verhaal opmerken. Je zal de heren op geen enkel incorrect weetje over deze donkere middeleeuwen kunnen betrappen.

Dat Annabel bij het duo is terecht gekomen, is een gelukkig toeval. Ze had een klein verhaaltje van 6 à 7 pagina's klaargestoomd en naar verschillende uitgevers gezonden en zo is ze in contact gekomen met Cyrus. Die was op dat moment samen met Francois Debois bezig met dit project en zo is de steen gaan rollen. Bovendien was dit voor Annabel de periode waar haar passie lag. De Middeleeuwen en zijn magische kantjes. Zij heeft zich dan ook vol overgave op het project geworpen en met daverend succes. Haar waarheidsgetrouwe tekeningen zijn van zeer hoge kwaliteit, gedetailleerd en een prachtig aanvulsel op het verhaal.

Hou je dus van de middeleeuwen met een serieus snuifje mystiek en mysterie dan ben je met Magus goed af.

Ter info: '40 ans 40 découvertes' van Glénat is een label ter ere van het 40-jarig bestaan van de uitgeverij. Via de verschillende uitgeverijen die Glénat bezit (Vents d'Ouest, Drugstore, Treize Etrange, en Glénat zelf) is het de bedoeling om 40 reeksen uit te brengen die het paradepaardje moeten worden voor hun catalogus.