De werelden van Thorgal - De jonge jaren 1 De drie zussen Minkelsönn

Deze spin off serie vult de jaren in die Van Hamme open liet. Hij wilde een volwassen Thorgal die avonturen kon beleven. Het is interessant om te zien hoe Yann hier toch een spannend avontuur weet te creëren. Thorgal is hier zo'n zeventien, Aaricia iets jonger,misschien 15? In het vikingdorp heerst ernstige hongersnood en er is dan ook grote opwinding als drie walvissen de baai inzwemmen. Ons sterrenkind meent echter iets anders dan walvissen te zien, en Hierulf de denker vermoed dat het hier gaat om de legende van drie vrouwen die wegens vermeende hoogmoed de godin Frigg uitgedaagd hadden. Waarop de drie zussen een vloek opgelegd kregen die hen veranderde tot walvissen.

Thorgal kan die vloek ongedaan maken en tegen de toorn van Frigg ingaan. Dan moet hij een tegengif vragen aan normen, heksen die wonen onder heuvels: Thors Aambeeld. Yann gebruikt de godenwereld volop! Dit betekent een avontuur voor de jonge Thorgal. Onderweg komt hij een vrouw tegen in een toren (zie de IJskoningin) en wordt tussendoor ook nog gered door een jonge bergbewoner. Met wie hij in een latere scène bij het kampvuur een intiem moment beleeft, het blijkt een knappe jonge roodharige dame, die in alles doet denken aan de dochter van Slive.

En nu ga ik even op de stoel van Yann zitten: chronologisch zou het dus kunnen dat er tóch nog een sterrenkind ter wereld kwam en dat die terecht kwam in het vikingdorp. Dan zou die zo'n 25 jaar oud zijn, zijn naam zal toch geen Lundgen zijn? (Zie Wolvin deel 3.) Dat zou pas echt een vinding van scenarist Yann zijn!

Het verhaal klopt, roept om meer, de tekeningen van Surzhenko zijn uitstekend, kortom een serie die veelbelovend is. Vraag is alleen: waarom begint Yann dit verhaal bij Thorgal die al zo oud is? Waarom geen verhalen van een kleine jongen Thorgal? Maar goed, dat kan altijd nog…