Tom Carbon 4 Kunst en vliegwerk

Dit vierde album van Tom Carbon bevat helaas geen nieuw werk van één van de grappigste Belgische striptekenaars. Het is een heruitgave van het laatste album van Tom Carbon dat bij uitgeverij Dupuis verscheen in 1994. Strip2000, de Nederlandse uitgever die zich vooral richt op grappige Nederlandstalige humorstrips is hierbij niet aan zijn proefstuk toe, eerder zorgde ze al voor een heruitgave van de andere drie albums en een vijfde album dat nooit bij Dupuis is verschenen. Daarnaast verblijdden ze ons ook al met ingekleurde uitgaven van de lange avonturen van Tom Carbon.

Net zoals de vorige keren is ook deze heruitgave opnieuw ingekleurd en is er een nieuwe cover gemaakt. In tegenstelling tot de eerste albums is er hier geen sprake van een aantal fantasierijke doch licht absurde verhaaltjes, maar bestaat het album uit grappen van één of twee pagina’s. Voor mij persoonlijk is dit dan ook het beste album uit deze reeks. Hoe kan je je lach bedwingen als Tom Carbon bij autopech zijn hippie-pak uit de koffer haalt om zo toch nog verder te kunnen reizen? Of nog beter, wie zou er op het idee komen om een flamenco-gezelschap in te huren om zo via de klappende dansers af te raken van vervelend zoemende muggen in je slaapkamer! Toch is Tom Carbon niet zo naïef als je hierboven wel zou kunnen afleiden! Hoe verklaar je anders dat hij een zelfmoordenaar, die zich van het leven wil beroven door zich te verdrinken via een steen aan een touw, redt om er dan met de steen vandoor te gaan omdat hij er een kostbaar fossiel in heeft herkend!
Ontdek zelf hoe het komt dat Tom alleen maar schoenen uit de visvijver bij zijn hotel kan halen of wat de optie “fantastisch goed” is bij een carwash. Voor mij is deze term ook van toepassing op deze strip!

Nieuw werk van Luc Cromheecke mogen we dit jaar ook nog verwachtten bij deze sympathieke uitgever. Ze wagen het om eind augustus “Het Godvergeten Eiland” uit te brengen. Deze reeks met korte grappige verhalen over een gestrande zeerover op een eiland vol kannibalen, andere schipbreukelingen en zijn hond, verschijnt in het Frans in Spirou en is dit jaar ook opgepikt door Eppo. De scenario's zijn van de hand van “Sti”, een jonge Franse stripmaker die grote fan is van het werk van Luc en die er van droomt om ooit samen met zijn idool nieuwe strips van Tom Carbon te maken. Hopelijk komt zijn droom uit, want ik krijg door deze heruitgave ook weer zin in nieuwe absurde avonturen van deze sympathieke held!