Manga Messias 1 Deel 1

Manga Messias, ik had er nog nooit over gehoord. Maar plots duikt ie op in de lijst en kies ik hem omwille van z'n titel uit om te bespreken.

Het is het eerste nummer van een vijfdelige reeks manga's over verschillende delen van de Bijbel. Dit deel geeft ons het Evangelie volgens Matteüs, Marcus, Johannes en Lucas. Zegt dit u niet veel? Een evangelie is een beschrijving van het leven van Jezus. Deze vier vormen samen het Nieuwe Testament van de (christelijke) Bijbel en handelt dus over het leven van Jezus, van geboorte tot verrijzenis.

We kennen allemaal wel het verhaal van Jezus, maar hoe zit dat in manga? Werkt het verhaal? Is het leuk om te lezen?
Een groot pluspunt is dat men er in geslaagd is om de tegenstrijdigheden binnen en tussen de evangelies uit deze manga te houden. Hierdoor krijgen we een consistent verhaal. (Ook het feit dat niet op elke lijn een vers-nummer staat vermeld is een groot voordeel ten opzichte van de traditionele bijbel, maar dat terzijde.) Echter bij het eenvoudiger maken van het verhaal is men toch wel een beetje te ver gegaan. Het verhaal is zo versimpeld dat enig spanningselement volledig weg is. Ok, ik kende het basis-verhaal wel, maar ik ging er wel van uit dat ik niet alle elementen nog zou kennen na zoveel jaar geleden eens de bijbel gelezen te hebben. Maar niks.. niks verrassend of iets dat ik nog niet wist. En dat is toch wel jammer. Ik had net iets meer verwacht. Misschien dat andere delen dit nog zullen leveren? Dan raad ik het Oude Testament aan als inhoud (Noah en de ark, splitsing van de Rode Zee, Jona en de walvis,...).

Engelstalig:

Qua tekenstijl is het manga, met aantrekkelijke goeden en afschrikwekkende slechteriken. Zoals altijd wordt de lichaamstaal een beetje overdreven, maar dit kan wel met dit verhaal. Hierdoor wordt het contrast tussen de goede en de slechte ten top gedreven. Best leuk eigenlijk.

In het kort: een beetje complexer was leuker geweest.