Murena 9 Doornen

Toen ik het boek na het lezen weglegde dacht ik bij mezelf: deze recensie maak ik gewoon in één zin vol met superlatieven. Meer heeft dit verhaal echt niet nodig om gekocht te worden. Maar uit respect voor de uitgever, scenarist en tekenaar zal ik me toch een klein beetje forceren.

Murena. Man wat moet je daar nog van vertellen. Het is de superstrip onder de superstrips. Tekeningen die als kleine kunstwerkjes samengevoegd op een pagina staan te blinken. Die bovendien een beklijvend verhaal vormen en de lezer meeslepen in het oude Rome waar elke loontrekkende Belg en Nederlander met graagte zou vertoeven. Vrije sex, geen taboes, gladiatoren en geen gezeur over pedofielen. (oeps, dit is misschien niet het beste voorbeeld). Jammer genoeg zouden heel wat van de lezers toen bij het pleps horen, want een gegoede burgerij bestond toen niet. Je was arm of rijk.

We bevinden ons in het Rome van Nero, gekend als de zwakste keizer van het Romeinse Rijk. De brand heeft een groot deel van Rome verwoest en dit zal onder Nero terug opgebouwd worden in zijn oude glorie. Alhoewel oude glorie zacht is uitgedrukt. De megalomane keizer is zinnens om Rome tot een godenstad om te bouwen. Rijkdom alom. Goud en marmer. Enfin het geld kan niet op. (gelukkig weten wij dat de kas opgeraakt en dat Nero nog zwarte tijden tegemoet zal zien.) Dat de brand niet is ontstaan zoals in de geschiedenisboeken staat vermeld (daar zou Nero zelf de brand hebben aangestoken) weten we nog van deel 8. Het is tijdens een gevecht tussen Lucius Murena en Massam dat de eerste de toorts vast had die deze veroorzaakte.
Doch verdenkt Nero, die zelf geen mening heeft en dit zijn hele keizerrijk lang, de christenen, een joodse sekte, en laat deze in grote getallen oppakken en kruisigen. Ook Petrus (jaja, die Petrus), toch gekend als vriend van Nero, ondergaat dit lot. De entourage van de keizer zorgt er wel voor dat deze 'vervelende jood' niet te veel gaat vertellen.
Grappige noot: Wie maakt er mee plannen om de stad terug op te bouwen? Jaja Lucius himself. :-)

Het scenario van veelschrijver Dufaux is een pareltje. Vaak heb ik problemen met zijn manier van vertellen omdat het mysterieuze en mystieke vaak nogal verwarrend overkomen (Samba Bugatti, Beatifica Blues, ...) maar dit is een pareltje, of heb ik dit reeds gezegd. Gedocumenteerd tot en met, een klare, duidelijk verhaallijn, spanning van begin tot einde en een plot die je doet hunkeren naar deel 10. En zo moet een scenario zijn. Niet meer of niet minder. Geef toe, veel vragen we niet.

De tekeningen zijn nog beter dan het scenario. Ze stralen zo een kracht uit, sleuren je zo mee in de gebeurtenissen dat ik hier geen woorden voor heb.

Dus mocht het nog niet duidelijk zijn nadat je deze recensie hebt gelezen: een 9,9 op 10 voor deze strip. (heeft iemand niet eens gezegd dat perfectie niet bestaat? Wel dit benadert het toch bijna)