Moeder killers 1 Castigo

Een groepje tienermeiden van alleenstaande moeders hebben een clubje opgericht, genaamd ‘de Nonnies’. (De reden voor deze naam moet u maar zoeken in het boek zelf.) Meisjes van getrouwde vrouwen zijn niet toegelaten. Op geregelde tijden verzamelen ze in hun schuilplaats om er hun frustraties te spuien.

De eerste 20 bladzijden is het verhaal niet veel meer dan een vertelsel over jonge meiden die rebelleren tegen hun moeder en de leerkrachten. Een geheim clubje, roken in de toiletten, onbegrip tegenover het ouderlijk gezag,... je kent dat wel. De 5 jongedames hebben elk wel hun aanleiding om over het een of ander hun beklag te doen als het hun moeder betreft. Niets speciaal, gewone tienerperikelen. Maar op een bepaald moment nemen ze een beslissing waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Plots verandert de hele sfeer van het verhaal en zit je middenin een thriller van formaat. Beatriz, Marie, Valentine, Kom Piu en Toronto zijn van het ene moment op het andere in een race tegen de tijd verwikkeld. De gebeurtenissen en de actie volgen elkaar dan ook in snel tempo op.

Waar het verhaal zich oorspronkelijk als typisch tienermeisjes-verhaal ontpopte, blijkt dat ook andere leesfanaten zich best wel zullen amuseren met dit boek.

De tekeningen zijn niet adembenemend, maar voldoen wel ruimschoots. De karakters zijn duidelijk herkenbaar en zowel personages als achtergronden bevatten genoeg detail om er een aangename leeservaring van te maken. Tot slot wil ik bezorgde moeders (en vaders) geruststellen: ondanks de druppels bloed die op de titelbladzijden staan, blijft het horror-gehalte binnen zéér aanvaardbare grenzen, wat maakt dat ook jongere tieners dit verhaal zeker kunnen en mogen lezen. ;-)

Wie nieuwsgierig is naar een voorproefje: bekijk de trailer: http://www.youtube.com/watch?v=SZFX_H7wMF4 Let wel op: deze verklapt meer over de inhoud dan ik gedaan heb ik deze recensie!

Goed om weten: op 7 augustus komt het tweede (en afsluitende deel) uit.

Besluit: best een aardig verhaal met een stevige wending waardoor het toch de moeite van het lezen waard is!