Silas Corey 2 Het Aquila-netwerk 2/2

Het eerste deel van deze reeks ligt nog maar enkele maanden in de rekken en daar is al het tweede deel dat dit verhaal afsluit. De reeks speelt zich af in 1917, dus midden in de eerste wereldoorlog. De Franse troepen zijn hun moreel kwijt doordat hun voedsel is bedorven door toedoen van Aquila, een mysterieuze Duitse spion. De republiek staat dan ook op flanellen benen!

Silas Corey is een soort van privé-detective, ex-reporter, ex-soldaat, druggebruiker maar ook een grote opportunist die iedereen voor zijn karretje kan spannen. In het vorige deel ging hij op zoek naar de journalist Casella, die verdween met belangrijke geheime informatie die op de achterkant van een postzegel staat. Als die informatie in verkeerde handen valt zal ze grote invloed hebben op het verdere verloop van de oorlog.

Silas ziet al vlug de mogelijkheden in van zijn onderzoek en laat zich dan ook door drie verschillende partijen betalen die allemaal hetzelfde willen! De geheime dienst wil de geheime documenten terug die de eerste minister in verlegenheid kunnen brengen. Clemenceau, de werkgever van Casella, wil de documenten ook in zijn bezit krijgen om zo de regering te laten vallen. Daarnaast wil mevrouw Zarkoff, eigenares van een belangrijke wapenfabriek, zich eveneens in de debatten moeien en natuurlijk mengt ook Aquila zich in de debatten.
Fabien Nury heeft Pierre Alary laten zweten voor dit tweede deel. Bijvoorbeeld, in een spectaculaire shootout die zich afspeelt in de galerie La Fayette moest Alary serieus uit zijn pijp komen om de actie die zich in het gebouw op verschillende verdiepingen afspeelt in beeld te brengen. In de galerie heeft Silas Corey een ontmoeting geregeld met de journalist Casella. Corey wordt vergezeld door Marthe Belenfeld, ze is een vriendin en pilote van Zarkoff, maar ze speelt een dubbelrol. Daarnaast zijn ook de Franse geheime dienst en de mysterieuze Duitse spion Aquila met zijn handlangers van de partij. Dit leidt tot een adembenemende scene van enkele pagina’s die op zich al de moeite is om het boek te kopen!

In de tekeningen van Pierre Alary kan je nog altijd zien dat hij een tijd bij Disney heeft gewerkt. Maar samen met de warme inkleuring geeft het wel een extra cachet aan het verhaal. Nury schotelt ons een complex verhaal voor dat toch gemakkelijk te volgen is. Dit verhaal wordt gelardeerd met spitse dialogen en enkele fantastische actiescènes. Kortom alles waarvoor een echte stripliefhebber graag voor gaat zitten! Hopelijk heeft Nury nog inspiratie over om ons met een nieuw verhaal van deze vreemde held te verrassen!