De onthoofde arenden 16 De oorlog van de arenden

Dit deel van De Onthoofde Arenden lijkt een overgangsdeel te zijn. Het verhaal is tweeërlei. Enerzijds is er de vete tussen halfbroer en halfzus Sigwald en Mahaut en anderzijds de onverklaarbare branden die het leengoed van Crozenc teisteren. Zoals we allen weten is de hoofdpersoon van de vorige delen, de heer van Crozenc, ridder Hugo, in de strijd gesneuveld. Ook zijn vrouw Alix heeft het leven gelaten bij een verraderlijke aanslag. Alix en Hugo laten een dochter achter, Mahaut die de rechtmatige eigenaar van het leengoed is en een vrouw uit zijn eerste huwelijk, dame Nolwenn, die reeds een zoon had van haar eerste minnaar Adhemar. Een bastaardzoon dus met totaal geen rechten op datzelfde graafschap. Het lijkt allemaal ingewikkeld maar de scenarist weet dit op zeer eenvoudige wijze uit te leggen door met een flashback te werken. Die terugkeer naar het verleden vertelt ook hoe het komt dat Mahaut, die toch een kind van Alix en Hugo is, opgroeit in het gezin van Dame Nolwenn en hoe de ruzie tussen beide kinderen, Sigwald en Mahaut, is opengebarsten tot ongekende hoogten.

De Onthoofde Arenden is één van de weinige strips die van me van deel één al heeft kunnen bekoren. De scenarist Erik Arnoux kan op majestueuze wijze een verhalen voorleggen dat inhoudelijk niet alleen de lezer entertaint maar ook regelmatig doet nadenken over het verhaal en het verloop hiervan. Vanaf pagina één neemt hij je mee in een verhaal dat eerst nog wat verwarrend is maar bij wijlen allemaal een uitleg krijgt. Arnoux, die nog maar van deel 14 scenarist is van deze reeks, heeft het heft dus al goed in handen.

Dat de tekeningen van Michel Pierret, die deze taak heeft overgenomen van Jean-Charles Krhaen vanaf deel 5, door de jaren heen zijn geëvolueerd is duidelijk. Waar hij in zijn eerste delen nog met gedetailleerde achtergronden werkte kan hij zich nu behelpen met minder uitgewerkte tekeningen die minstens even sprekend zijn. Voor alle duidelijkheid, ik bedoel totaal niet dat de tekenaar hier schetsmatig te werk gaat.

Als je dan ook nog eens weet dat men in het Frans reeds aan deel 25 zit, dan weet je dat ons nog veel moois te wachten staat. Prachtig parabel over verzonnen verhalen tegen een middeleeuwse achtergrond. Koning Arthur en de Ronde Tafel in het klein, zo ware.