Epstein - Het brein achter de Beatles 1 Epstein - Het brein achter de Beatles

"Achter elke sterke man staat een sterke vrouw", luidt het adagium. En bij uitbreiding: achter elke succesvolle band staat een goeie manager. Dat was zeker ook zo met The Beatles. Vóór ze de Fab Four werden, waren ze een zootje ongeregeld met lang haar en leren jekkers. Brian Epstein gaf hen een veel braver imago opdat ze ook bij het grote publiek in de smaak zouden vallen. Gelukkig hadden de Liverpudlians bakken talent, zodat ze niet verworden zijn tot de zoveelste platte boysband. Neen, ze schreven uitstekend lied na uitstekend lied, een occasionele stinker als Obladi-Oblada niet nagelaten.

Epstein heeft het, ondanks zijn kien zakeninstinct en schranderheid, niet gemakkelijk. De man heeft 2 grote problemen: hij is joods en homoseksueel. Al van in de schooltijd krijgt hij het hierdoor hard te verduren. Na zijn schooltijd gaat Epstein aan de slag in de meubelzaak van zijn vader. Al snel kan hij zijn vader overhalen om platen te verkopen. In een mum van tijd ontpopt zijn zaak zich tot de grootste van heel Noord-Engeland. Omdat hij altijd wel op zoek is naar de nieuwste trend, komt hij in contact met The Beatles. Omdat zovelen hun singletje willen kopen, zoekt hij hen op in The Cavern. Al gauw wordt hij hun manager. Hun en zijn leven zullen nooit meer hetzelfde zijn.

Onder Epsteins bewind veroveren ze de wereld. Maar wanneer ze niet meer willen toeren omdat ze gewoon té populair zijn, verliest Epstein zijn greep. De Summer of love komt eraan, Harisson gaat op les bij Ravi Shankar, en de Beatles gooien hun brave imago van zich af. Epstein vergaat het minder goed: hij gaat langzaam ten onder aan drank en drugs.
Hij overlijdt zoals hij zich zijn hele leven gevoeld heeft: eenzaam en alleen. Ook The beatles overleven deze schok niet.

Jaron Beekes is met deze biopic niet aan zijn proefstuk toe. In 2011 bracht hij ons al 'De lens van Spinoza'. De die-hard Beatlesfan zal van deze strip niks opsteken. De gemiddelde Beatlesfan zal wel een en ander te weten komen, ook al is een deel van het verhaal speculatie: we zullen nooit zekerheid hebben over de vermeende homoseksuele relatie tussen Epstein en Lennon tijdens hun Barcelona-vakantie. Of het zou via een medium moeten zijn.

Af en toe gaat Beekes wat snel over bepaalde periodes heen, en benadrukt hij de anti-joodse opvattingen van die tijd wel heel erg. Maar goed, hij levert opnieuw een geslaagde strip af. En dat is toch wat telt.