Spynest 2 Operatie Excalibur

Spynest is eigenlijk een soort James Bond die zich afspeelt tijdens de tweede wereldoorlog. Het geeft alles wat een James Bond ook bevat: een spannend complot, veel actie en mooie vrouwen, speciale slechteriken, hier is dit een soort van terminator in een SS-jasje: obergruppenfuhrer Überman en heel vreemde voertuigen.
Na hun spectaculaire ontsnapping op het einde van deel een zijn Terry en James Bond, sorry Ian Flemming, heelhuids terug geraakt in Engeland. Maar de rust is van korte duur want ze worden beiden uitgestuurd naar Portugal. Daar is de hertog van Windsor, de vroegere koning Edouard VIII immers van plan om een pact te sluiten met de nazis. Ian en Terry moeten dit voorkomen, en indien nodig de ex-koning liquideren! Naast deze missie blijft ook het geheime wapenprogramma met het “zwaar water” zijn rol spelen. De SS is echter ook al aanwezig om de hertog mee te nemen naar Berlijn, dit leidt natuurlijk weer tot een spannende achtervolging en een spectaculair onorthodox luchtgevecht.
Wat me heeft verbaasd is dat die rare vliegtuigen die een belangrijke rol spelen in het verhaal ook echt hebben bestaan! De meeste personages hebben ook echt bestaan en hebben min of meer de rol gespeeld die hen hier ook is toebedeeld!

Deze reeks bevat alles wat je van een stripreeks mag verwachten: prachtig getekend, uitgewerkte decors, levendige personages, een heldere inkleuring die dit alles nog iets extras geeft. Daarnaast een verhaal dat spannend is, vol zit met actie, vreemde figuren, maar toch de nodige Britse onderkoelde humor bevat vol spitsvondige dialogen. Is er dan echt niets aan te merken op deze reeks? Toch wel, het stoorde me dat er niet consequent juist wordt verwezen naar de Britse kroon. De ene keer spreekt men van hare majesteit, daarna is het toch weer zijne majesteit, en aangezien de koning tijdens de tweede wereldoorlog Georges VI was, is het tweede van toepassing. Maar laat dit vooral het leesplezier niet verpesten!
Het einde van het verhaal wordt al aangekondigd in het volgende deel. Hopelijk hebben de auteurs daarna nog inspiratie over want voor mijn part mogen ze nog een tijdje doorgaan als ze dit niveau kunnen blijven aanhouden!