Prometheus (Bec) 5 De sarcofaag

Geen catastrofes deze keer. Er waren al eens satellieten uit de lucht gevallen, batterijen die ermee ophielden, ... In dit deel neemt Bec de tijd om de enquête van Jeff Spaulding wat meer vooruit te helpen. Na een tip en intensief speurwerk stoot hij op bewijzen dat de Amerikaanse regering heel wat gruwelijks te verbergen heeft. Een plan voor werelddominantie of om een invasie van buitenaardse wezens af te wenden? Het zogezegd afgezworen project Blue Beam is blijkbaar weer geactiveerd. En dat eist mensenlevens. Spaulding zal zich moeten reppen...

Bec lost in dit deel al een aantal vragen op. Typisch is dat die antwoorden op hun beurt vragen oproepen. Het ritme ligt wel een stuk lager dan in de vorige delen, vooral door het uitblijven van rampen. De enquête van Spaulding wordt afgewisseld met andere situaties, met telkens een andere tekenaar. Verwacht echter geen dramatische wijzigingen in de tekeningen, alle auteurs hebben een vergelijkbare stijl. Soms is die zo verwant dat je je afvraagt waarom er voor een andere tekenaar geopteerd is. Maar soit.

Bec staat bekend om zijn cameo's, en ook in dit deel zijn er enkele te bespeuren: Fred Ward, die niet eens zo slecht gecast is als NASA-medewerker (zie The right stuff), Vladimir Poetin als Russisch ex-spion die naar de Amerikanen is overgelopen (nog beter gecast), en Laurence Fishburn als generaal (Fishburn is altijd perfect gecast). Leuk!

Ondanks de vele verhaalelementen, situaties en tijdlijnen, blijft Bec een coherent relaas brengen. Een prestatie, want eenvoudig kan je Prometheus niet noemen. Bec doet in deze serie (voor de zoveelste keer) wat hij graag doet: veel vragen oproepen en mondjesmaat antwoorden geven. De spanning blijft tot nu toe verzekerd, nu alleen nog een boeiend en geloofwaardig einde!