Drakenbloed 6 Wraak

De helse tocht van kapitein Hannibal Meriadec bereikt zijn eindpunt. Het drakenbloed, het sap van de drakenboom dat onoverwinnelijk maakt, is in zicht. Kunnen de vreemde wezens die waken over de boom de op wraak beluste piraat tegenhouden? Zal Hannibal wel degelijk onkwetsbaar zijn? Hoe sust hij zijn bemanning als die er achter komt dat de schat van Mell Talec slechts een legende is? Er is ook nog dame Elween met haar dodelijke opdracht. En bovenal: zal de gepijnigde man eindelijk zijn wraak kunnen voltooien?
Deze en nog een heleboel andere vragen wierpen zich doorheen de vorige albums op en vele, maar niet allemaal zullen in dit deel een antwoord krijgen.

De auteur heeft er ook voor gezorgd dat de lezer zin heeft gekregen in ‘Hannibal Meriadec’, want in die spin-off zouden ook enkele (veel?) antwoorden over het leven van deze bijzondere piraat moeten gegeven worden. Een slimme zet om de verkopen op peil te houden, maar gelukkig kan je dit verhaal ook lezen zonder eerst een omweg te maken via die andere reeks.

Met ‘Drakenbloed’ heeft Jean-Luc Istin een epos gecreëerd dat bij menig stripliefhebber aanslaat. De klassieke piraten-ingrediënten worden gekruid met een snuifje fantasy, magie, sprookjeselementen en zo nu en dan wat functioneel naakt. Kortom een heel gevarieerde en smakelijke mix die bovendien met een sterk verhaal werd bedacht. Wat mij betreft mogen er heel wat meer reeksen zijn van dit kaliber.
De tekeningen van Stephane Crety, die voor het eerst in deze reeks aan het werk is maar wel reeds het tekenwerk voor de spin-off Hannibal Meriadec op zich nam, zijn weergaloos. Over alle details, gaande van de schepen tot de bemanning, tot de weersomstandigheden, is goed nagedacht; evenals over de bladschikking en kadrering die bijdragen tot een wervelend geheel. De sfeer die er op bepaalde momenten moet heersen, druipt van de bladzijden. En dat bedoel ik bijna letterlijk, bijvoorbeeld bij de scènes in de regen. Op die momenten merk je trouwens ook dat het inkleurwerk van Sandrine Cordurié echt vakwerk is!

Besluit: Silvester heeft ons naar goede gewoonte weer bedacht met een, op alle gebied, prachtige uitgave en net als de andere delen is ook ‘Wraak’ meer dan de moeite van het aanschaffen waard.