Urbanus 154 Psychiatergeflater

Alles begint met een schoolreis naar een saai museum. Om er toch nog een feest van te maken, loten Urbanus en zijn vrienden wie de pineut zal zijn om de bewakers af te leiden, zodat de rest zijn gang kan gaan in het museum. Meester Kweepeer, die eigenlijk nergens van weet, is de klos, en na een kleine vestimentaire aanpassing kan de bende naar binnen. Urbanus licht de bewakers in dat Kweepeer een speciaal geval is, dus houden ze hem extra in het oog terwijl de rest van de meute ertegenaan kan gaan. Natuurlijk loopt dit uit de hand. Urbanus laat zelfs de geest van een Egyptische dievegge, Sahirah, ontsnappen, die zich verstopt in een vaas die Urbanus meeneemt als cadeau voor moederdag.
Op moederdag gaat Cesar eens goed stappen. Helaas voor hem heeft hij net de kritische grens bereikt waardoor hij voor 95% uit alcohol bestaat! De enige oplossing is een alcoholblokker op zijn hoofd installeren want elke druppel kan fataal zijn. Eens nuchter blijkt Cesar slimmer te zijn dan we hem kennen. Ondertussen heeft de geest van Sahirah bezit genomen van Eufrazie...
Kortom: Urbanus bezit normaal gezien al geen modelouders, maar dit keer is het hek helemaal van de dam!

Net als in het merendeel van de andere albums uit de reeks, balanceren Linthout en Urbanus weer op het randje van het aanvaardbare. Ook de vuile grappen worden niet geschuwd, vandaar waarschijnlijk dat deze reeks mateloos populair is bij de kinderen, alhoewel Linthout en Urbanus initieel op een volwassener publiek mikten! Wel vreemd dat een reeks die in het begin toch wat scheef werd bekeken nu een mainstream reeks is geworden, alhoewel de inhoud en aanpak van de auteurs niet is veranderd.
Uit mijn jeugd is vooral “Dieselman” bijgebleven, Urbanus als de goedkopere versie van superman. Natuurlijk zorgen die nostalgische gevoelens er voor dat nieuwe albums niet beter kunnen zijn, maar in al die jaren heeft de wereld van de Urbanusstrips nog niets van zijn oorspronkelijke frisheid verloren.