Het testament van kapitein Crown 2 Het goud van de verdoemden

Piraten en hun schatten, ze zijn onlosmakelijk verbonden. De schat ligt doorgaans dan nog op een eiland met koppensnellers of menseneters, en er zijn altijd wel kapers op de kust om de vruchten van je noeste zoeken af te pakken. Schattenjagen is een hondenstiel als je het mij vraagt.

De kinderen van Crown zijn eindelijk aangekomen op het eiland. Ze zetten de piratenbemanning een hak en doden Red zodra ze aan land zijn. De race naar de schat is ingezet. De piraten zetten de achtervolging in. Maar het Crowngeslacht heeft meer te vrezen van de inboorling die onafscheidelijk was met Crown. Hij zint op wraak en is veel meer gewend aan de onherbergzame jungle. Je hebt liever Lucifer hemzelve achter je aan. Zullen de kinderen het goud vinden? En zo ja, komen ze er mee weg?

Dit tweede deel is een meer dan volwaardige afsluiter. De onherbergzame jungle, de klopjacht en de onderlinge vijandschap tussen Crowns kinderen zorgen voor een superspannend verhaal. Gooi daar nog bedrog, verraad en list bovenop, en je krijgt een explosieve cocktail. De tekeningen van Hénaff capteren zeer goed de duisternis van het eiland, een duisternis die alleen overtroffen wordt door de nog donkerdere zielen van de protagonisten.

Het testament van kapitein Crown neemt dan wel veel van de clichés rond piraten over, maar de uitwerking ervan is verdorie uitstekend. Da's nu eens een strip zoals we ze graag lezen zie.