20th Century Boys 1 Deel 1
2 Deel 2
3 Deel 3
4 Deel 4
5 Deel 5

Deze reeks is omvangrijk en bijgevolg niet iets dat je op één dag uitleest. Neen, dit vergt een zeldzame, doch leuke volharding in het negeren van huishoudelijke taken om toch maar te weten hoe het eindigt.

Het verhaal lijkt misschien wel simpel. Een aantal vrienden kwamen na het school samen in hun ‘geheime’ basis. Deze basis was niet meer dan een aantal struiken aan elkaar gebonden op een ongebruikt en door onkruid overwoekerd veld, maar voor kinderen is dat genoeg. In hun geest hebben ze vanuit hier de wereld gered van talloze bedreigingen. In één of ander boekje had één van hen zelfs beschreven hoe de wereld veroverd moest worden, dan konden ze bedenken hoe ze het moesten tegenhouden. En nu zoveel jaar later, blijkt iemand hun geheime teken te kennen en uit te voeren wat er in dat schriftje stond. Na een tijdje begint de groep dit te beseffen en verzamelen ze zich om het dodelijk scenario te stoppen. Maar als het zo simpel was, zou dit epos niet zo lang duren natuurlijk.

Alhoewel dat het kader-verhaal is, gaat dit verhaal eigenlijk over vriendschap loyaliteit maar ook verraad, uitstoting en pesten binnen deze vriendengroep en hoe dit jaren later nog steeds zijn impact heeft bij de slachtoffers. De helden vallen van hun voetstuk, maar staan toch weer op om de uiteindelijke confrontatie aan te gaan in het vervolg 21th century boys. De tegenstanders blijken eerder grijs te zijn dan zwart, maar doden wel miljoenen mensen. En het begint allemaal in dat veld in een piepklein dorpje na het school en eindigt met een apocalyptische wereld waarin iedereen veel familieleden verloren heeft en de omgeving claustrofobisch is geworden. Kan de mensheid de bedreiging en het autoritair juk nog wel afsmijten na alles?

Af en toe duurde het verhaal net iets te lang, maar dat was gelukkig steeds een kortstondig gevoel en misschien wel te wijten aan het feit dat ik wou weten wie nu de slechterik en hoe dit allemaal is kunnen starten. Wie en waarom… dat drijft dit hele verhaal. En het laat je niet los tot die laatste pagina. Spannend en intrigerend. Uiteindelijk is het een verhaal met als kern de zoektocht naar het antwoord op de vraag: hoe worden we wie we zijn.

Belangrijk om te weten als je zou overwegen om aan deze reeks te beginnen. Glénat is ooit begonnen dit verhaal uit te brengen in het Nederlands. Maar ongeveer halfweg zijn ze gestopt. Het ziet er niet direct naar uit dat ze gaan verder doen, dus moet je eigenlijk verder in een andere taal.

Dit is manga. Goede manga. Het is allemaal intens en explosief getekend, zonder ooit uit het oog te verliezen dat het de emoties zijn die het verhaal voort drijven. En hiervoor is manga perfect. Ik vermoed dat een andere tekenstijl niet gepast zou zijn voor dit verhaal. Het één hoort bij het andere en ze versterken elkaar.

In het kort: episch.