I.R.$. Team 1 Football connection

Er gaat veel geld om in de voetbalwereld. Je kan veel geld verdienen als topvoetballer, maar daarnaast valt er ook veel geld te verdienen door makelaars en gokkers. Geld trekt natuurlijk ook mooie vrouwen aan, de term WAG is ook in onze contreien al ingeburgerd. Desberg zag dan ook zijn kans om de voetbalwereld als inspiratiebron te gebruiken voor zijn held Larry Max, de knappe, slimme “belastingsinspecteur” uit de reeks I.R.$. Omdat hij deze zaak niet alleen aankan, krijgt Larry hulp uit andere reeksen van Desberg. Zo is ook Mia Mai, special agent van de I.R.S. uit de spin-off I.R.$. all-watcher van de partij. Ook Jared Gail en Scarlett Cossler, deex-CIA-agenten uit Empire USA, een andere reeks op scenario van Desberg, maken deel uit van het team.

Het verhaal schiet meteen uit de startblokken wanneer Larry een ontmoeting heeft met een geheimzinnige man in een parkeergarage. De man wil onbekend blijven maar zet Larry wel op het spoor van een allesomvattend omkoopschandaal in de voetbalwereld. Clubs, spelers, makelaars, scheidsrechters en zelfs federaties zouden bij deze malversaties betrokken zijn. Naast het gewone gesjoemel met zwart geld, omkoping en gokken zou er ook doping in het spel zijn. Je kan blijkbaar van niets nog zeker zijn; mist een speler per ongeluk een penalty? Is een zware tackle bewust om een speler te kwetsen zodat een poulain van een makelaar wel aan spelen toe komt?
De markantste figuren in deze reeks zijn niet Larry of iemand van zijn team, maar Aldin en zijn minderjarige zuster Marjana. Twee koele killers die niet vies zijn van wat perversiteiten en graag met geld smijten.

Desberg heeft ook oog voor de economische realiteit: net zoals bij I.R.$ all watcher en Empire USA, wordt er met verschillende tekenaars gewerkt om zo het verhaal vlugger op de markt te kunnen brengen. Meer nog: het vierde en laatste deel zou al volgend jaar in mei/juni moeten verschijnen, net wanneer de wereldbeker in Brazilie van start gaat! Omdat I.R.$. team maar uit vier delen zal bestaan, heeft men er voor geopteerd om twee tekenaars te laten afwisselen. Dit komt de herkenbaarheid van de personages ten goede. Marc Bourgne en Daniel Koller werkten ook al mee aan de bovengenoemde reeksen zodat de personages ook al in hun pen zaten. De keuze voor Bournge kan ik alleen maar toejuichen, die voor Koller kan ik minder appreciëren,want die was naar mijn gevoel de minst goede tekenaar van allemaal.
Vooraf was ik dan ook redelijk kritisch tegenover de zoveelste spin-off van een populaire reeks, maar Desberg weet hoe hij vakkundig een spannende intrige moet schrijven zodat we toch weer ongeduldig zitten te wachten op het vervolg dat we al in oktober mogen verwelkomen!