The Art of Petar Meseldzija 1 The Art of Petar Meseldzija

Zoals in het voorwoord aangegeven door Gregory Manchess, is dit een kunstboek dat andere overtreft door één simpel actie of beter non-actie: men legt niet uit wat men ziet. Er wordt verwacht dat de tekeningen / schilderijen het verhaal vertellen en dat je bijgevolg geen uitleg over de betekenis en techniek nodig hebt. En gelijk heeft ie. Daarenboven geeft dit ruimte om meer duiding te krijgen van Petar over hemzelf: wie hij is en hoe hij gegroeid is doorheen de tijd. Dit geeft zo veel meer ruimte om zelf je ogen te gebruiken om rond te dwalen in de kunstwerken en zelf het verhaal te lezen. Hierdoor blader je niet even vlug door dit boek. Elke pagina, elke tekstblok en elke gekozen tekening of schilderij vullen elkaar aan en onthullen nieuwe stappen in het leven van Petar. Dit is, wat mij betreft, een uiterst geslaagde en interessante opzet.

Maar wie is nu die Petar? Een Serviër, die al lang in Nederland woont. Tot zover de uiterst korte samenvatting, de iets langere versie gaat als volgt: In Servië heeft hij slechte tijden gekend, zijn ouders waren immers arm. Daardoor nam zijn grootvader hem mee naar het platteland om toch maar niet in een slecht onderhouden, vochtige kelder te moeten opgroeien. Petar bloeide open en leerde de natuur kennen. Dit is de kern van zijn wezen geworden. Daarnaast introduceerde zijn oom hem in de wereld van de strips. Deze twee belangrijke elementen kwamen samen en hebben de rest van zijn leven bepaald. Door de strips heeft hij kennis gemaakt met kunst en wou hij zelf tekenen. Toen hij ouder was greep hij zijn kans en publiceerde hij strips. Wij kennen hem best voor zijn werk met Tarzan. Maar al vlug kriebelde het bij hem voor meer en beter dan het tekenen. Hij volgde zijn gevoel en ging kunst studeren aan de academie en zo werd een schilderwereld ontsloten. Na de verhuis naar Nederland was het opnieuw moeilijk omdat hij weinig werk kreeg, hij was immers gestopt met strips. Maar langzaam aan kwamen er werkaanbiedingen binnen voor posters, geïllustreerde boeken en covers. We zien die evolutie doorheen het boek, maar de eigen stijl van Petar is al van in het begin duidelijk.

Het is dan ook leuk om het ontstaan van zijn schilderijen te zien: van probeersels in potlood tot uiteindelijk een schilderij. Je kan zien wat hij niet goed vond en bijgevolg nog veranderde, maar vooral ook welke impact kleur heeft. Sommige beelden veranderen soms enorm van sfeer tussen de twee. Daardoor moet ik toegeven, dat ik telkens wel een voorkeur heb voor de één of de ander. Voor de schilderijen springen ze er regelmatig uit door de uitgekiende belichting die de wereld mooier maakt, maar soms is het contrast van de tekeningen sterker en impressionanter voor het gekozen onderwerp. Ik kan dan ook niet beslissen of ik het erg vind dat Petar geen strips meer tekent, want hij geeft zeer mooie schilderijen in ruil. Maar af en toe zijn die tekeningen toch beter.. en hoop je zeer sterk dat hij terug het striptekenen opneemt. Voorlopig is die kans weliswaar klein.

In het kort: een ontdekkingstocht van de mens Petar en zijn kunst.

(Oh ja, dit boek is in het Engels.)