Ivan Ivanka 1 Ivan Ivanka

"Ik ben zoals de meeste auteurs. Af en toe maak ik eens een erotische tekening". Zo start de auteur zijn nawoord. Dat het niet echt de bedoeling was om deze ooit in stripvorm uit te geven mag duidelijk wezen. Wat was dan de drijfveer om dit alsnog te doen? In 2006 luisterde Benoît Feroumont naar de radio op het moment dat de Canadese seksuologe Jocelyne Robert de gast van de dag was. Ze sluit haar betoog af met de woorden: "Laat seksualiteit niet enkel over aan pornografen. Gebruik het onderwerp, doe iets met erotiek!". En hupsakee, een nieuw idee is ontsproten aan het brein van deze man.

Victoria wordt onheus behandeld door haar directe baas Ivan. Niet alleen heeft hij ervoor gezorgd dat Victoria de promotie niet krijgt, hij doet haar bovendien seksuele avances waar zij niet op ingaat. Tot het moment dat ze deze handtastelijkheden kotsbeu is en hem uitnodigt om iets te gaan eten en hem daarna meesleept naar haar huis. De reden? Tijdens haar reis naar Afrika heeft ze 'iets' gekocht van een tovenaar die een man kan omvormen tot een vrouw en omgekeerd. De viespeuk die Victoria heeft omgevormd is echter halfweg gestopt waardoor zij en voorzien is van een serieuze lul en prachtige borsten.
Ivan mag de hele transformatie tegen zijn wil meemaken en wordt een prachtige vrouw met een accent uit Khoudistan (tiens waar kennen we dat land nog van?).
Om een lang verhaal kort te houden: Victoria lijft Ivan/Ivanka in als huisvrouw om de flat op te poetsen, eten te maken maar vooral als seksslaafje. En laat Victoria, met lul, een heel rijke verbeelding hebben. In het begin is haar relatie met de ongelukkige Ivan pure wraak. Maar dit blijft niet zo.

Vrije vlucht kondigde deze strip aan als een erotisch werk. Er wordt dan ook heel wat afgevreeën, maar op geen enkel moment choquerend. De relatie Victoria-Ivanka maakt een positieve evolutie mee. Ze leren elkaar kennen en Ivanka ontdekt een hem totaal onbekend lichaam. De eerste kennismaking tijdens een solo vingerbeurt op het bed is er een van extase gevolgd door een onmiddellijke schaamte. Hij wil geen genot van dit lichaam ervaren.

Het scenario kan bizar lijken, maar Feroumont heeft deze strip luchtig, ludiek maar nooit Gratuit gehouden met de nodige dosis humor. Zoals de uitgever in zijn nawoord zegt: "Mooie tekeningen, humor en een tikje onbeschaamdheid". Ook al leer je Victoria kennen als een echte bitch tegenover Ivanka, je begrijpt en respecteert het.

Wat wel bizar is voor de reeks Vrije Vlucht is het formaat van de strip. Door de band genomen krijgen we elke keer een lijvig werk in hardcover in de hand. Deze maal is het eerder pocketformaat met slappe kaft. Deze format doet de tekeningen wel goed uitkomen. De tekenaar heeft geopteerd om zijn tekeningen sober en op A5 papier te tekenen, ja zelf beetje zoals in de cartoonachtige éénstrookgags.

Het is een leuk boekje die je even laat stilstaan bij het leven. Seks in een toverwereld. Transformatie met performantie. Een nieuwe weg met succes ingeslagen door Dupuis. Me love it!