Jump 17 Een nieuwe start

Dit album heeft als titel “Een nieuwe start”, maar dit geeft enigszins wel een vertekend beeld. Toen Standaard aangaf niet verder meer te willen gaan met deze reeks kwam strip 2000 met een reddende hand voor “Jump”. Charle Cambré is dan ook al aan het werk aan een nieuw lang verhaal van deze “lustige kapoentjes van de 21e eeuw” via een vorm van crowdfunding. Dit album echter bevat ouder materiaal. Het bestaat uit gags, een kortverhaal en een kijkje achter de schermen van de reeks.
Het album begint met een soort dossier over het ontstaan van Jump, Charel verwijst daarin naar zijn verleden als animatietekenaar en hoe hij tewerk is gegaan in zijn zoektocht naar een uitgever voor zijn ideeën, daarnaast volgt er nog een stuk met de ontwerpen van de personages, afwijkende covers en natuurlijk het nodige promotiemateriaal, ex-librissen, posters en zelfs het storyboard voor een nooit gemaakt filmpje over de jumpers. Charel is wel eerlijk in zin analyse: hij beschouwd zich eerder als een tekenaar dan een scenarist, hij geeft dan ook toe dat hij soms problemen had om een langer verhaal goed in te delen.

Daarna volgt er een selectie grappen die eerder zijn verschenen in het maandblad kr@sh, dat sedert kort als “Stoer” door het leven gaat, het is een magazine dat wel past bij jump want het richt zich op de zes tot twaalfjarige jongens.
Op het einde staat er ook nog een kortverhaal dat eerder in zonneland verscheen : “Een monsterachtige Pasen”. Brains heeft een nieuw bloemenzaad uitgevonden wat gecombineerd met zijn speciale kunstmest en plantenvoeding tot een gevaarlijk resultaat leidt!
Toch even extra aandacht vestigen op de cover die vol staat met verwijzingen naar de eerder verschenen albums van “Jump”. Kortom dit album vat het verleden nog eens samen zodat we klaar zijn voor een nieuwe start van deze wat miskende jeugdreeks!