Walking Dead (Silvester) 16 De wijde wereld
17 Vrees het ergste

De reeks 'The Walking Dead' is één van de top comics die van Amerika is overgewaaid naar onze lage landen. Silvester heeft dus nu deel 16 en 17 vertaald en uitgebracht, wat wil zeggen dat ze nu heel dicht zitten op hun Engelse tegenhanger. 'T is te zeggen als we de losse delen niet mee rekenen, zitten we slechts één deel achter op de tpb's van over 't water. De sneltreinvaart waarmee Silvester nu deze reeks laat uitkomen, zal bijgevolg langzaam afnemen. Vermoedelijk zal men nu deel per deel uitgeven en niet langer twee delen tegelijkertijd (of mijn glazen bol moet weeral kuren hebben).

Dat 'The Walking Dead' blijft boeien is een statement. De scenarist Robert Kirkman is een rasverteller in hart en nieren. Hij bezit de gave om zijn lezer op elk moment op het puntje van zijn stoel gekluisterd door de pagina's te leiden. En waar je denkt dat je alles nu wel hebt gezien is er toch telkens weer een gebeurtenis die je kippenvel zal bezorgen. Dat kippenvel-moment zit hem eerder in deel 17 waar een passage in het verhaal je zo verrast dat je even met afschuw wegkijkt van je strip en met ongeloof met de ogen knippert.

Het verhaal: De groep van Rick heeft zich verscholen in het dorp (zie vorige afleveringen) en heeft daar een relatief vredig leven. Buiten dit dorp waart een man rond die de huizen van op afstand in de gaten houdt. Tijdens een zoveelste zoektocht naar eten, geneesmiddelen, wapens en andere dringende zaken komt de groep, waaronder ook Rick zich bevindt, hard in contact met deze man. Toch heeft die niets kwaad in de zin. Tijdens zijn gevangenname vertelt de man, Paul Monroe maar iedereen noemt hem Jesus, dat hij deel uitmaakt van een groep die het op gebied van voedselbevoorrading allemaal goed voor elkaar heeft. Rick en een groepje volgen de man naar Jesus zijn groep op Hilltop en zien daar inderdaad dat alles op rolletjes loopt. Doch is er een addertje onder het gras, of wat had je gedacht. Een andere groep, Negan geheten naar de naam van hun leider, terroriseert Hilltop en eist telkens de helft van hun gewassen en voeding. Rick besluit het op te nemen tegen Negan en deze van de aardbodem te laten verdwijnen.

Ook deze maal zit het verhaal weer goed in elkaar. En net als in alle vorige delen lijkt de hemel boven Rick en zijn groep op te klaren, maar staan er toch weer nieuwe dreigende wolken te wachten om voor de zon te schuiven. Door het minimale gebruik van tekst lees je ook deze twee delen weer in snel tempo. De actiescènes beperken zich ook niet langer tot wat uitmoorden van trage, slome walkers en dolers maar gaan deze maal net iets verder. Waar deel 16 een rustig voortkabbelend verhaal is is deel 17 één van de afgrijselijkste delen die ik in deze reeks al gelezen heb. En een mens geraakt al wat gewoon als je 15 delen The Walking Dead achter de kiezen hebt.

Dus mensen die denken dat men deze reeks aan het uitmelken vergissen zich schromelijk. Het gebeurt niet vaak dat het uitbrengen van een volgend deel zolang lijkt te duren. Dus snel naar het achttiende deel van deze topreeks!!