100 Bullets (Lion) 6 Boek 6

Wat zou jij doen moest een volslagen onbekende je een koffertje geven met een ongeregistreerde revolver en 100 ontraceerbare kogels? De politie bellen waarschijnlijk. Maar moest je volkomen in de put zitten en je leven werd verwoest door iemand anders, wat zou je dan doen? Het is op deze situatie dat auteur Brian Azzarello poogt een antwoord te geven. Heel diverse mensen met heel diverse problemen passeren de revue in deze spannende en intrigerende reeks.

In album 6 vertelt de aan drugs verslaafde Jack aan z’n maat hoe hij aan een revolver en 100 kogels komt. Natuurlijk komt dit niet echt geloofwaardig over voor diens compaan, maar wij weten beter. Brian Azzarello en Eduardo Risso schetsen in het eerste deel van dit zesde boek een weinig fraai beeld van de wereld van drugs.

Het tweede deel laat ons stukje bij beetje meer te weten komen over de Trust, de organisatie die geviseerd wordt door de Minutemen. Het waarom daarvan wordt al een héél klein beetje duidelijker. Verder zien we ook hoe de leden van de Trust zich langzaam verzamelen en leren we hen en hun onderlinge relaties beter kennen. Stapje voor stapje worden de zaken iets duidelijker...

Deze reeks blijft intrigeren en aanspreken omdat er steeds andere personages in een volledig andere situatie met eenzelfde gegeven worden geconfronteerd. Ook reageren ze totaal verschillend. De hamvraag blijft dus waarom net zij de beschikking krijgen over een vuurwapen. Nog intrigerender is de vraag of de persoon (organisatie) die aanzet tot de moorden, zijn doel bereikt en wat dat doel uberhaupt is! Vooralsnog lijkt er geen vast patroon te zitten in alles wat zij beslissen.

De tekeningen zijn hard en passen dus perfect bij de harde verhalen die verteld worden. Vooral de momenten waarop Eduardo Risso een gezicht enkel weergeeft via een zwarte vlek waarin enkele witte tanden en ogen blinken zijn subliem. Je krijgt er zowaar kippenvel van. De karakterkoppen zijn duidelijk het sterkste punt. Maar ook de bladspiegel en gebruik van rake uitsnedes (ingezoomde gezichten en details) maken van dit boek een aangename leeservaring.

Besluit: 100 bullets blijft hangen. Nog steeds.