De verborgen geschiedenis 24 De onbekende oorlog

De verborgen geschiedenis is aan zijn derde cyclus en boek 24 toe. Een serieus aantal dus en nog steeds blijft het boeien. Het idee er achter is dan ook niet nieuw en leidt meestal tot succes. Men neme een waar gebeurd, geschiedkundig onderwerp en vormt dat zodanig om zodat je je eigen verhaal kan vertellen, met deze ware elementen als herkenningspunt. Telkens weer komt de basis van het verhaal naar de oppervlakte: Dyo, aker, Reka en Erling die trachten om de controle over het lot van de mensheid te pakken te krijgen.

Boek 24 speelt zich af tegen de historische feiten van de bomaanslag op de Amerikaanse ambassade Beiroet in 1983 en de opgang van ene Osama Bin Laden. De aanslag op deze ambassade is tot heel ver te voelen en het gevolg hiervan zijn tientallen doden en gewonden. In totaal verloren 63 mensen het leven, waaronder 32 Libanese werknemers, 17 Amerikanen en 14 bezoekers en voorbijgangers. Acht van de slachtoffers werkten voor de CIA. Tussen de brokstukken, verkoolde lichamen en verwrongen staal vind Robert 'Bob' Wheels een merkwaardig juweel. Een hanger in een zeer speciale vorm maar totaal onbeschadigd. Dit juweel zou beschermende krachten hebben maar de drager ervan lichamelijk vernietigen. Mythe of werkelijkheid?
De rest van dit verhaal verteld de oorsprong van deze ketting en de gevolgen dat dit nu kan hebben voor de mensheid. En dit is niet min.

'De Onbekende Oorlog' is een zoveelste epistel in de strijd om de mensheid. Silvester heeft met deze reeks een topreeks in zijn portefeuille. Zoals het er nu aan toe gaat mogen ze nog heel wat delen uitbrengen. Op de achterflap staan er nog zeven aangekondigd en dat pleziert me. Het zevende aangekondigde deel moet zelfs nog in het Frans verschijnen. Vooruitziendheid heet dat.

Het is een zeer entertainende reeks waarvan je de drie cyclussen apart kan lezen maar waar je toch beter start met nummer één en zo langzaam opbouwt naar de apotheose. Voor diegene die de reeks nog moet starten zal dit een aardige duit kosten (24 x €16,95 om juist te zijn, en dit zonder de aanschaf van die prachtige opbergboxen) maar ze is elke eurocent waard.