A Game of Thrones (Dark Dragon Books) 4 Boek 4

Na het ongelofelijke succes van de boeken en de TV-reeks, kon de comicindustrie niet achterblijven en A Game of Thrones in beeldekens uitbrengen. Dark dragon books wil, als fantasyspecialist in ons taalgebied, graag een graantje meepikken van het fenomenale succes en brengt de serie vrij snel na de Engelse release uit.

Nu, de boeken zijn naar het schijnt fantastisch, en de TV-reeks eveneens, wat ik kan beamen. De stripreeks zal dus aan hoge verwachtingen getoetst worden, want vergelijken is des menschen nietwaar. Big shoes to fill...

Boek 3 en 4 volgen we de opleiding van de Eddard Stark's bastaardzoon Snow bij de Nachtwacht, probeert Eddard zich in zijn rol van Hand van de Koning in te leven, zoekt hij waarom de vorige Hand vermoord is geweest, komt zijn vrouw hem bezoeken in Koningslanding, reist Tyrion Lannister van de Muur naar het kasteel van Stark en ook in de woestenij van de Dothraki gebeurt een en ander.

Kenners van de TV-reeks ontwaren er misschien afleveringen 3 en 4 in van de eerste reeks. Aan dit tempo zal de comic dus nog een hele poos doorgaan.

Ik moet zeggen dat ik toch wel wat teleurgesteld ben in de comic. Nergens werd ik meegezogen in het verhaal, ook al blijft het zeer dicht bij de boeken. Het geeft weinig toegevoegde waarde, een nieuw medium zorgt namelijk voor een nieuwe insteek, maar daar hebben de makers blijkbaar geen zin in. Of - en wellicht - mogen ze gewoon niet afwijken van het origineel.

Maar dan nog. Het origineel is zó goed, dat een getrouwe kopie ook fantastisch zou moeten zijn. En dat is het niet. De tekeningen zijn daar zwaar debet aan. Niet realistisch genoeg om van realisme te spreken en te realistisch om van cartoon te spreken. Mossel noch vis dus. Als je zo'n reeks lanceert, zorg dan voor een toptekenaar, maar dat is hier echt niet het geval. De paarden lijken nergens naar, en vele gezichten zijn zo gelijkend dat je op de duur amper de personages uit elkaar kunt houden. In een reeks met zo veel personages in zo veel verschillende settings is dat toch wel broodnodig. En dan die inkleuring, die doet echt pijn aan de ogen.

Om de stripreeks voor een groter publiek te houden, is bovendien fors gesnoeid in expliciete scènes en veel belangrijker, het aantal vloekwoorden. Laat nu net die vloeken de personages tot mensen van vlees en bloed maken, geen gemakkelijk feit in een fantasyreeks.

Neen, van deze adaptatie had ik veel meer verwacht. Hopelijk pikt Martin er een ander tekenaar uit om de reeks vanaf deel 13 voort te zetten. Jammer...