Vertongen en Co 6 De gepatenteerde pestkoppen

Om even met de deur in huis te vallen: dit vind ik het beste album van de tot nu toe uitgegeven nummers van deze reeks. Hopelijk wordt dit niveau aangehouden in de komende delen.

De cover geeft al een duidelijke hint over wat deze strip gaat: pesters op school. Bieke heeft voor Markske een job geregeld in dezelfde school waar Paulien naar school gestuurd wordt. Het begint al goed, zowel Paulien als Mark worden gepest. Paultje zit elk kind dat in zijn buurt komt op de huid en Paulien heeft het al direct zitten bij haar intrede in de klas. Mark is aangenomen om mee helpen bij de verbouwing/versteviging van de kelder, maar daar zwaait Jo Van De Poes de plak. Hij was vroeger op school al de nachtmerrie van Mark en hervalt in zijn oude gewoonten. Het moet eigenlijk niet gezegd dat beide, Mark en Paulien, al na de eerste dag geen zin meer hebben om naar de school terug te gaan. Toch stuurt Bieke hen er de volgende dag terug heen. Maar de situatie escaleert alleen maar. En het begint er op te lijken dat de werken in de kelder helemaal niet de bedoeling hebben om de funderingen te verstevigen. Wat is hier allemaal aan de hand?

Een humorstrip die voor de levering van de grappen een misdaadverhaal gebruikt en dat zeer succesvol doet. Aan de éne kant leent deze omgeving zich natuurlijk wel tot de verschillende grappige situaties die ontstaan, maar aan de andere kant wordt het pesten wel degelijk veroordeeld en geconfronteerd. Ondanks de geslaagde humor weet men hier eveneens een sociaal thema aan te pakken. Humor, misdaad en educatief. Niet veel strips kunnen zeggen dat ze dat aan elkaar kunnen breien. Alle lof voor dit verhaal.

Vertongen & Co geeft ons duidelijk herkenbare, doch cartoonachtige figuren geplaatst in een realistische omgeving. De tekeningen bestaan uit contourlijnen, die dan met vlakke kleuren worden ingevuld, met andere woorden, dit leunt zeer dicht tegen de klare lijn aan. En dat zorgt voor heldere, overzichtelijke plaatjes die samen met de uniforme lay-out, het toelaten om de strip vlot te lezen. De vaart wordt erin gehouden en dat kan perfect met dit verhaal.

In het kort: ik val in herhaling maar dit is gewoonweg het beste nummer tot op heden.