Uchronie(s) - New Delhi 1 Deel 1

5 jaar geleden bracht Daedalus het eerste deel van Uchronie[s] uit en 3 jaar later eindigden ze de eerste cyclus met het tiende deel; een epiloog. Wie dacht dat dit epos daarmee eindigde, had het echter mis. Met New Bejing, New Moscow en New Delhi is een tweede cyclus ingezet.

In New Delhi, het derde boek in deze serie, maken we kennis met een exploratiegroep. Dit is een groep mensen, onderzoekers, met de gave om alternatieve realiteiten te bezoeken. Na een doorgedreven training worden ze erop uitgestuurd om in een parallel universum op zoek te gaan naar oplossingen voor de problemen die hun wereld teisteren. Nauw contact met de bevolking waar ze infiltreren is verboden omdat men niet weet welke impact dat kan hebben. Maar er zijn ook andere risico’s: indien men er niet in slaagt de nodige concentratie aan te houden, kan het gebeuren dat men er niet in slaagt om terug te keren naar het eigen lichaam. Ook dient het achtergebleven lichaam op dezelfde plaats te blijven. Indien er na 24 uur nog geen terugkeer is, wordt het zielloze lichaam verbrandt. Dat is een minder plezant vooruitzicht, maar gelukkig gebeurt dit laatste vrij weinig. Vrij vlug is duidelijk dat het 2 voornoemde zaken zijn die de spanning van het verhaal zullen gaan uitmaken. Iets te doorzichtig dus...
Erg spectaculair is het verhaal niet, maar toch is het leuk om eens na te denken over de consequenties die bezoeken aan een alternatieve realiteit zouden kunnen hebben. Dat er regels worden overtreden -al dan niet gewild- is bijna onvermijdelijk. Welke de gevolgen zijn, dat is weer een andere zaak… Dit album is geen hoogvlieger, maar kan er wel mee door. Jammer genoeg is de uitgave volgens mij te duur om een succes te zijn (blijven?). Ik ben alvast van mening dat Eric Corbeyran al beter uit z’n mouw geschud heeft.

De tekeningen van Louis LaChance vallen me tegen. Totaalbeelden zijn goed opgebouwd en geven mooi de bedoelde sfeer weer. Alles wat close-ups en zo betreft (en dat maakt de hoofdbrok uit) is weinig consistent. Gezichten zien er vervormd uit en doen niet echt natuurlijk aan. Verwacht dus geenszins de kwaliteit van de cover, want die wordt in de verste verten niet gehaald. Jammer.

Besluit: New Delhi is een amusant stukje tijdverdrijf, maar volgens mij is dit verhaal geen hardcover-uitgave waard.