Apostata 5 Caesar Augustus

Persoonlijk de beste Belgische strip van het ogenblik, geschreven en getekend door de beste scenarist/tekenaar van ons Belgenland. Ken Broeders zit aan zijn vijfde deel van zijn epos 'Apostata'. En dit bij een nieuwe uitgeverij, namelijk Medusa. Jammer dat het formaat wat groter uitvalt dan die van Standaard Uitgeverij, maar zoals ik heb menen te verstaan was het oorspronkelijk de bedoeling van Broeders om Apostata op dit formaat uit te brengen en zal Medusa de heruitgaven ook op dit formaat brengen. Het voordeel: meer papier voor minder geld (cfr. Project_Z op het forum)

Het verhaal start in het jaar 354. Gallus wordt terechtgesteld door de verachtelijke eunuch Eusebius, de vertrouwenspersoon (Dominus) van Constantinius.
We maken dan een sprongetje van zeven jaar en belanden zo in het jaar 361. Dezelfde Eusibius heeft een afspraak met twee dienaren uit Armenia, met wie hij plannen smeedt om Julianus triomftocht een halt toe te roepen. Maar Julianus is van geen kleintje vervaard en is ondertussen door zijn troepen als Caesar Augustus verheven. Hij is Keizer Constantius voor in hun onderlinge strijd, door zijn kleinere troepenmacht in twee te delen en als eerste aan te vallen. Constantius, die aan het hoofd van zijn troepen staat, wordt echter ernstig ziek en komt te overlijden. Wie neemt er nu het heft op tegen Julianus of komt er alsnog vrede over het land?

Het is kwestie om bij de pinken te blijven als je Apostata leest. Je krijgt zoveel informatie op zo weinig bladzijden dat je vaak even in de war geraakt van wat er nu juist gebeurd is. Zeker als je, net zoals deze lezer, al eens de namen van de hoofdpersonages durft te verwisselen. Toch leidt dit complexe verhaal niet tot de veronderstelde verwarring. Het gebeuren verloopt op een chronologische, duidelijke manier en zorgt ervoor dat je, behalve een leuk en spannend verhaal, ook nog veel achtergrondinformatie krijgt over het reilen en zeilen in het Romeinse Rijk. Dit in combinatie met de prachtige, gedetailleerde tekeningen van Broeders, die sinds één van zijn vorige verhalen 'Tyndall' een ongelooflijke evolutie heeft gemaakt, en je weet dat je hier een werkje om u tegen te zeggen vast hebt.

Blij dus dat Ken Broeders een nieuwe stek heeft gevonden om zijn verhalen over deze ruwe bolster met blanke pit verder te vertellen. Ik verwacht nog veel moois in deze reeks.

Apostata/Ken Broeders: we zien elkaar terug in Neshrakavan.