De Kiekeboes 137 Bistro Dodo

Als klein manneke was ik altijd al gefascineerd door dieren. In mijn toenmalig plakboek stond er ook een gravure van een heel rare vogel. Het leek op een dommige dikke kip die niet kon vliegen. Het was een gravure van een dodo, een vogel die was ontdekt door scheepvaarders die het weerloze dier lustig bejaagden om het eentonige menu wat af te wisselen. Natuurlijk was het dier dan ook al vlug van de aardbol verdwenen. Kortom de cover en de naam van de nieuwste worp van Merho zorgden al voor wat jeugdsentiment.

Na enkele mindere albums heeft Merho precies een nieuwe adem gevonden in dit deel. Net zoals in zijn beste dagen wordt er hier ook voor verschillende figuren een verhaallijn opgebouwd. Die verschillende verhaallijnen komen tegen het einde van het verhaal samen. Dit alles wordt ondersteund met de nodige humor, een beetje spanning en een streepje bloot. Het enige wat in dit deel ontbreekt is een vriendje van Fanny!

Alanis en Tomboy kunnen het nog altijd niet goed met elkaar vinden, Fanny schippert een beetje tussen de twee en om hen samen te brengen gaan ze samen sporten, ze gaan aan roller derby doen. Ik had nog nooit van deze sport gehoord, en ik weet niet of het een eenmalig gegeven is of terug zal keren. Het speelt in dit verhaal eigenlijk ook geen wezenlijke rol, maar misschien is dit wel een opstapje naar een verhaal over de sport?
Maar nu meer over het eigenlijke verhaal: Alanis is een overtuigde vegetariër en wil naar Amsterdam gaan om deel te nemen aan een conventie tegen genetische manipulatie. Per ongeluk arriveren Alanis en Fanny echter op een conventie die genetisch gemanipuleerde maïs wil promoten. Natuurlijk kunnen Alanis en Fanny zich niet onbetuigd laten. Daarnaast is Kiekeboe door Van de Kasseien naar Texel gestuurd om een zakendeal af te ronden. Van de Kasseien zou investeren in een revolutionaire restaurantketen met als naam “bistro dodo”. Zoals de naam al aangeeft zou er dodo op de kaart staan! Van de Kasseien heeft zelf geen tijd en vooral geen zin om de deal af te sluiten omdat hij met zijn secretaresse naar Tenerife wil. Charlotte heeft geen vertrouwen in de deal van Van de Kasseien en stuurt Nopel als chaperonne mee met Marcel.