Block 109 (Saga) 1 De kanselarij
2 De bunker
3 De heksenketel

De auteur van dit verhaal heeft de bekende geschiedenis een alternatieve wending laten nemen in het jaar 1941. Hitler wordt in dat jaar vermoord en Hermann Goering, Joseph Dietrich en tal van kaderleden van de nazipartij worden door de Gestapo beticht van hoogverraad en opgehangen. 1943 brengt de oprichting van de Nieuwe Teutonische Orde. Himmler wil hiermee een tegenwicht vormen voor de toenemende invloed van de SS en hun leider Heydrich. In dat zelfde jaar wordt Zytek, een voormalig SS-officier, Grootmeester in diezelfde orde. 2 jaar later worden Amerika en het Britse rijk getroffen door een nucleaire aanval. In het jaar 1953 vind Zytek, die het roer van Himmler heeft overgenomen, het tijd om de Russische dreiging voor eens en altijd van de kaart te vegen. Daartoe wil hij een dodelijk virus verspreiden dat van de vijand een bloeddorstig monster maakt en hem of haar na uiterlijk 4 maanden doodt.
De echte motieven van de Hochmeister laat ik u graag zelf ontdekken.
Heel kort de inhoud van de 3 delen (vanzelfsprekend zonder zaken te verklappen die te veel vertellen over de verhaallijn)...

In ‘De Kanselarij’ krijgen we de historische achtergrond waartegen het hele verhaal zich afspeelt (zie hierboven). Ook maken we voor het eerst kennis met de door het Duitse virus gemuteerde mensen.

De bunker’ geeft een antwoord op de vraag waar de titel nu eigenlijk vandaan komt. Ook wordt de futuristische vechtmachine geïntroduceerd die op de cover prijkt. (Dit gegeven vind ik persoonlijk wat bij het haar gegrepen en doet het geheel aan geloofwaardigheid inboeten; gelukkig is de rest van de verhaallijn belangrijker en is deze machine geen al te grote rol weggelegd.)

Tot slot brengt ‘De heksenketel’ het (voorlopige) einde van dit verhaal. De ontknoping is, net als veel andere elementen, verrassend te noemen.
Uitgeverij Saga had dit drieluik ook als integrale kunnen uitgeven, maar ik vind de afzonderlijke boekjes wel zo handig om ze ontspannen (eigenlijk moet ik zeggen: gespannen) in een hoekje te verorberen. Ook met het oog op de consistentie in de boekenkast (er is nog een vierde deel) is dit volgens mij de goeie beslissing.

Zoals reeds aangegeven houdt deze reeks de spanning erin. De gewelddadige sfeer van de oorlog is erg nadrukkelijk aanwezig en er is geen enkel moment dat je ook maar ergens in die tijd zou willen geleefd hebben. De auteur komt regelmatig verrassend uit de hoek: bepaalde sleutelmomenten zie je echt niet aankomen. Dit houdt de aandacht behoorlijk gevangen. Dit zijn albums die ik graag nog enkele malen ter hand zal nemen om verdere details te ontdekken!
De tekeningen vind ik bijzonder knap. De ruwe, schetsmatige prenten geven de harde werkelijkheid waarin het geheel zich afspeelt, een gepaste sfeer. De afwezigheid van kleuren versterkt bovendien dit gevoel. Slechts sporadisch wordt een weinig kleur aangebracht. Het gaat dan voornamelijk om het rood van bloed of het rood van de vlag met het hakenkruis. De oplettende lezer ziet echter ook soms andere kleine kleurvlakjes verschijnen die de tekening een extra dimensie geven. Enkel in het derde deel wordt - ook eerder bescheiden - wat meer gebruik gemaakt van kleuren, vooral in het begin.

Besluit: Block 109 is een verrassend hard epos dat mij doorheen al z’n bladzijden gekluisterd hield. Ik kijk alleszins uit naar het vierde deel én naar de spin-offs.