Universal War Two 1 De tijd van de woestijn

Universal War: dat is science-fiction zoals het moet zijn. Een ruimte-epos met een grote hoop science en een sterk verhaal met onverwachte uitkomst.
Na een ijzersterk, 6-delig, eerste verhaal is de hoofdvraag of zo’n hoog niveau kan aangehouden worden in een tweede cyclus. Ik keek er alvast met spanning naar uit...
De eerste ‘Universal War’ ligt enkele jaren in het verleden en de beschaving Kanaän doet haar best om de restanten van het menselijke ras samen én in leven te houden. Hun bemoeienissen stoten echter op weerstand en worden door veel mensen zelfs afgeschilderd als dictatoriaal. Het is slechts hun technologische voorsprong die maakt dat ze de touwtjes in handen kunnen houden. Min of meer toch...
Bovendien word de zon opgeslokt door een wormhole, waardoor Aarde 3 (het geterraformeerde Mars waar het restant van de mensheid verblijft) onleefbaar zal worden. De Kanaänieten, de afstammelingen van de legendarische Kalish, breken hun eigen wetten om het zwarte gat te sluiten. Maar dan gebeurt iets totaal onverwachts: een gigantische zwarte driehoek verschijnt vlakbij de zon. Vanzelfsprekend roept dit heel wat vragen op: waar komt dit verschijnsel vandaan? Ligt de poging van de heersers om het zwarte gat te sluiten aan de oorsprong van deze verschijning? Wat is het doel van deze driehoek?

De nieuwe reeks kan volgens de uitgever afzonderlijk gelezen worden, maar toch raad ik sterk aan om de eerste cyclus te lezen. Niet enkel omdat de serie dat verdient en omdat ze een onuitwisbare indruk zal achterlaten, maar evenzeer omdat je toch heel wat vlotter door dit eerste deel van de tweede universele oorlog zal geraken. Akkoord, de geschiedenis wordt door Thea -een afstammelinge van Kalish- beknopt uit de doeken gedaan, maar dat is meer een goeie opfrisser voor wie bekend is met UW1.
Ook nu weer grijpt UW je als lezer onmiddellijk naar de keel. Er vinden in dit eerste deel reeds heel wat zaken plaats die je zo snel mogelijk opgehelderd wilt zien worden. Het zou me echter niet verwonderen dat Bajram de spanning nog 5 delen zal weten vast te houden en pas op het einde onthullingen zal doen die gebeurtenissen uit dit eerste deel verduidelijken. De auteur heeft er trouwens opnieuw voor gezorgd dat de persoonlijkheid van de hoofdrolspelers, die van Thea in het bijzonder, goed worden uitgewerkt. Daardoor is het heel eenvoudig om je in het verhaal te verplaatsen. Gezien de grote rol die deze jonge vrouw kreeg toebedeeld, ben ik razend benieuwd naar haar aankomende rol in deze oorlog.

Grafisch is het vooral genieten van de schitterende decors die enorm divers zijn en erg realistisch aandoen. Ook met de sfeerschepping zit het goed.

Besluit: UW2 schiet ijzersterk uit de startblokken en belooft even beklijvend te worden als z’n voorganger. Laat deel2 maar komen, en snel!
Wie het Frans een beetje machtig is kan terecht op www.universal-war.com (het Engelstalige gedeelte is veel minder uitgebreid en up-to-date)