Dubbelmasker 6 Hermelijn

Met dit zesde deel komt er een einde aan deze saga, waarin de levens van de wees Charles en Napoleon Bonaparte met elkaar zijn verbonden. Ze zijn om dezelfde dag geboren en kregen toen ze klein waren elk een mysterieus masker van een bizarre berberse vrouw. Charles is het evenbeeld van Napoleon, alleen heeft hij wel wit haar en mankeert hij een oog. Ze kregen elk een totemdier toegewezen die hen zou helpen om succesvol te worden, de ene in het licht, de ander in het duister. Jaren later zijn beide heren opgeklommen om de maatschappelijke ladder, de Napoleon die als totemdier de bij kreeg groeide in het licht en werd eerste consul. Charles, de mier, werd ook keizer maar dan van de Parijse onderwereld.
In dit zesde deel, dat weer een tweeluik vormt met deel vijf, staan we aan de vooravond van de kroning van Bonaparte tot keizer. Een belangrijk symbolisch moment dat door zijn vijanden als ideaal wordt gezien om een aanslag op de eerste consul te plegen. ¨Pater Sathanase is de speerpunt van het complot dat zich uitstrekt tot in de pauselijke kringen. De paus is namelijk ook in Parijs om Napoleon te kronen. Camille de Lestac, de knappe roodharige spionne die meestal eekhoorn wordt genoemd, en François la Torpille, halftijds spion en halftijds bendeleider, werken allebei voor Fouché, de bekende minister van veiligheid, om dit complot te verijdelen. Tezelfdertijd zoeken Charles, de mier en Napoleon toenadering tot elkaar om samen meer te weten te komen over hun maskers en de geheimzinnige vrouw die hen die jaren geleden aanbood. Dit is een doorbraak want beide heren stonden elkaar in de vorige delen naar het leven om de ander zijn masker te stelen.
Dufaux heeft de touwtjes strak in de hand, en hoewel hij in zijn scenario toch weer een vorm van mysterieuze tovenarij heeft ingebracht blijft deze reeks goed leesbaar en blijft het bovennatuurlijke heel beperkt, zodat dit ook voer is voor lezers die houden van een spannend verhaal in een historische setting. De tekeningen van Jamar zijn over de tijd erg geëvolueerd. Zijn lijnvoering is veel fijner dan in de eerste delen en sinds hij ook in staat voor de inkleuring vormen de tekeningen nog meer een eenheid! Als je mond niet openvalt van verbazing bij de tekeningen van de kroning in de Notre Dame houdt je gewoon niet van strips!
Kortom als je houdt van een spannend verhaal in een historische setting met een kleine bovennatuurlijke invloed ben je met deze reeks zeker van een paar uurtjes fijne ontspanning!