Junior Suske en Wiske vakantieboeken 6 Wintervakantieboek 2013

De Sinterklaasgekte is op dit moment in volle gang, maar de meeste grote winkels stellen ook reeds het kerstgerief tentoon. De winkeliers maken ons duidelijk dat de tijd van sfeer, gezelligheid en vooral pakjes, bijna is aangebroken. Een goeie en/of leuke strip mag daar vanzelfsprekend niet bij ontbreken!

Dit boekje, dat netjes op kinderformaat is gemaakt, bevat niet enkel stripverhalen. De eerste 25 bladzijden bevatten het rijk geïllustreerde verhaal ‘Het ei van de draak’. Het is een eenvoudig, goed te verstaan avontuur van de jonge Suske en Wiske, dat vooral plezant is om lezen. Een belangrijke troef! Voorts bevat dit album ook enkele kook- en knutselopdrachten rond het feestthema. Daar stoorde ik me aan het feit dat -zeker voor de knutselbladzijden- er geen verduidelijkende tekeningen voorzien zijn bij de verschillende stappen. Zo is het wel erg moeilijk voor het jeugdige publiek waarop deze reeks zich richt, om zelfstandig aan het werk te gaan. Jammer.
De korte stripverhaaltjes ‘Wie is het snelst’, ‘De toverkist’ en ‘De drakendoder’ zijn van dezelfde orde als het (voor)leesverhaal. Eenvoudig, herkenbaar en leuk. En dat zowel op het vlak van verhaal als tekeningen. De ronde kopjes, zachte kleuren en complex-loze uitwerking van zowel personages als achtergronden zorgen voor een vriendelijke sfeer waar jonge kinderen zonder twijfel blij van worden. Een ideale mix voor dit soort albums.

Raadsels, spelletjes, kleurprenten, zoekplaten en dies meer maken dit wintervakantieboek compleet. Hierbij moet wel gezegd worden dat ook de grote broer of zus soms de redder in nood zal moeten spelen (of er moet stiekem naar de oplossingen gekeken worden achteraan het boekje). Enfin: de gretige kinderhand is weer voor enkele uurtjes gevuld met divers materiaal.

Besluit: een mens zou zich afvragen waarom het zo lang geduurd heeft vooraleer dergelijk initiatief van de grond is gekomen. Dit is immers een uitstekende opstap naar het ‘volwassener’ stripdom.