Recensie

Robbedoes en Kwabbernoot (Dossieruitgaven) 4 De robinsons van het spoor


Meneer Moleman is een man die zijn tijd erg vooruit is. Hij heeft een 'atoomtrein' letterlijk op de rails gezet. Een revolutionair toestel dat door het gebruik van atomen (heden zouden we kernenergie zeggen) niet langer afhankelijk is van kolen en stoom. Dit toestel kan, zonder onderbreking, anderhalf jaar rijden voor hij door zijn brandstof door is. Kwabbernoot is de reporter die de maidentrip van deze trein mag becommentariëren. Door de grote drukte bij de redactie is er slechts één persoon die men kan missen om deze dooprit mee te maken en dat is natuurlijk niemand minder dan Guust Flater. Ook de minister van verkeerswezen, samen met de stationschef en een ober die zorgt voor de natjes en droogjes zijn van de partij. En Guust zou Guust niet zijn mocht hij weer alles in het honderd gooien. Hij legt de koptelefoon op de starthendel van de trein en slaagt met een smak de deur van het stuurcompartiment achter zich dicht. Deze deur kan enkel vanuit de locomotief geopend worden, een veiligheid ingebouwd door de heer Moleman met de gedachte dat anders de bestuurder van de trein constant zou gestoord worden door geïnteresseerde medereizigers.
Gevolg: de trein vertrekt met een spookrijder en behaalt de voor die tijd topsnelheden van 85 tot 90 kilometer per uur. Hoe krijgt men in godsnaam een op hol geslagen trein weer tot stilstand.
De atoomtrein vlamt als een gek door Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Denemarken, weer over Duitsland naar Zwitserland en Italië. Dit gespreid over vijf dagen van spanning en ontbering.

http://bdi.dlpdomain.com/serie/visuel/BDA_4722/1.jpg

Dit verhaal ,oorspronkelijk bedoelt als hoorspel voor de radio, werd geschreven en geïllustreerd door Franquin met medewerking van Delporte en Jidéhem. Franquin speelde al langer met de gedachte om een hoorspel te maken voor de Belgische radio. Het verhaal zelf werd dan in 1963 gepubliceerd in Robbedoes 1354 tem 1363, steeds gespreid over twee pagina's, voorzien van grote en kleine tekeningen in vier- en tweekleurendruk, om het geheel te plaatsen.

Dit album verscheen reeds in het Frans in 1981, maar daar had Franquin niet zo een goed gevoel bij. Reden was niet het verhaal an sich maar het feit dat men in 1963 nog heilig overtuigd was dat atoomsplitsing de propere energie van de toekomst zou worden maar dat datzelfde toekomstplaatje er in 1981 totaal anders uitzag. Men kende toen al voluit de gevaren van kernenergie.

http://www.dupuis.com/img/v3/home/slider/1013_Slider_robinson.jpg

Het leuke van het hele verhaal is dat geen van de auteurs bij de start van het verhaal wist hoe de trein uiteindelijk tot stilstand moest komen. Het verhaal evolueerde dus constant mee met de toenemende snelheid van de trein.

Bij deze uitgave had de Dupuis nog graag het originele gehoorspel op een digitale drager willen meegeven, zo beweert Serge Honorez in zijn voorwoord, maar jammer genoeg zijn deze niet meer voor handen. We moeten dus weer op onze verbeelding rekenen om de stemmen van de hoofdrolspelers te horen.

Zoals we ondertussen gewoon zijn van deze dossieruitgaven van Dupuis is ook deze weer uitermate mooi verzorgd. De linnen rug in combinatie met de tekeningen van Franquin en Jidéhem (de man die zorgde voor de decors van dit verhaal) zijn ook nu weer om vingers en duimen van af te likken. Dat deze 'strip' dan ook eindelijk in het Nederlands werd vertaald is alleen maar een extra pluim op de hoed van de uitgever.

Besluit: puur nostalgisch genot van de hand van drie grootmeesters van de Belgisch-Franse strip.

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/Robbedoes/Paginas/RobinsonsRail_PR3.jpg



Dit is een officiële stripinfo.be recensie, geplaatst door een medewerker van ons team. stripinfo.be werkt samen met uitgevers om u deze recencies te brengen.