Jommeke 267 Olmek en Toltek

Als de verveling toeslaat, durven er al eens wilde ideeën opborrelen. En Jommeke en Filiberke zijn zich volop aan het vervelen. En dan duikt er ineens een briefje van 20 euro op. Filiberke denkt even na, maar durft het dan toch aan om te zeggen dat hij heel graag zo'n briefje zou willen zijn. Deze briefjes reizen immers heel wat af en maken ongetwijfeld heel wat mee en daar heeft hij nu net heel veel zin in. Al vlug besluiten Jommeke en Filiberke om dit idee ook uit te voeren. Ze zijn van plan om iets te gaan kopen met het briefje en het briefje dan op zijn verdere reis te blijven vergezellen. Zo gezegd, zo gedaan. Het avontuur begint.

Al vlug komen ze bij een reeks interessante families terecht en vallen ze van de ene verbazing in de andere, tot ze uiteindelijk in Mexico terecht komen tijdens een zoektocht naar een oude maya-schat. En dan wordt het pas echt spannend.

Ja, we maken weer heel wat mee in dit avontuur. Alhoewel het album start vanuit verveling, is daar al vlug absoluut geen sprake meer van. Daarnaast heeft de maya-cultuur altijd al een streepje voor bij mij, dus dit album kan eigenlijk al niet meer stuk. Het was daarenboven ook mooi om zien hoe Jommeke alle puzzelstukjes van dit avontuur samenbrengt om de slechterik van antwoord te dienen. Het past met andere woorden allemaal mooi in elkaar om een goed verhaal af te leveren.

In het kort: spannend avontuur op een geweldige locatie.