Voetbalgek! 5 Deel 5

Nu de WK-gekte compleet heeft toegeslagen is het moment weer ideaal om een voetbalstripje ter hand te nemen. Geen Roel Dijkstra of de wondersloffen van Sjakie, maar gewoon een strip vol grappen met voetbal als omvattend thema.

Marcel Vangool en zijn familie zijn gek van voetbal. Hij is supporter en vrijwilliger bij FC Leerklooiers, een soort van FC de kampioenen want ze winnen ook nooit. Daarnaast is hij ook scheidsrechter. Michel, zijn oudste zoon is reserve-speler bij de Leerklooiers, en Marcels vrouw is fan van Gregory Bucket, een knappe keeper, voor de rest kan voetbal haar gestolen worden. De jongste zoon voetbalt eigenlijk niet graag, hij speelt liever computergames. Hij probeert dan ook om zo min mogelijk tegen een bal te trappen, gelukkig speelt zijn buurmeisje erg graag voetbal, zodat ze soms elkaars plaats kunnen innemen.

Marcel heeft ontdekt dat de beste voetbalspelers de mooiste vrouwen hebben. Hij gebruikt deze theorie om de Leerklooiers aan een nieuwe spits te helpen: de mannen van knappe vrouwen moeten wel goede voetballers zijn, of mannen die goed scoren bij vrouwen moeten ook gemakkelijk de weg naar het net vinden. Daarnaast wordt Michel ook verantwoordelijke van de bar van het stadion en dit leidt meestal tot hilarische taferelen naast het veld, met dronken supporters, spelers en een overenthousiaste Marcel.
Michels manager komt ook regelmatig in beeld met nieuwe trucs om zijn pupil toch maar aan het spelen te krijgen of om hem verkocht te krijgen aan een tegenstander.

De karikaturale en vrij eenvoudige tekeningen van Olivier Saive dienen hun doel uitstekend. Béka kent het klappen van de zweep al, hij is dan ook de scenarist van diverse andere sportgrappen strips.

Bij vlagen is dit een geestig album, soms zijn de grappen wat getelefoneerd, soms wordt er wat teveel gevarieerd met dezelfde grap, maar al bij al blijft deze reeks na vijf albums nog altijd overeind. Maar toch is het best om het album niet in één ruk uit te lezen, anders krijg je een overdaad aan voetbalgrappen. Het is ideaal om tijdens de rust van een match even ter hand te nemen om niet gefrustreerd te raken als je ploeg nog maar eens aan het verliezen is! Het helpt om dit direct weer te relativeren!