Thorgal 34 Kah-Aniël

Zowat iedereen weet ondertussen wel dat de reeks rond de buitenaardse viking de laatste jaren een tweede adem heeft gevonden. Niet enkel verschijnen er opnieuw op erg regelmatige basis nieuwe albums, bovendien is men ook gestart met 2 parallel-reeksen die omstreeks deel 36 zullen samenkomen met de reguliere reeks. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere spin-offs. Kort gezegd: méér dan leesvoer genoeg om ettelijke kille avonden te vullen. De vraag is natuurlijk of men aan dat tempo hoogwaardige literatuur kan blijven produceren.
In dit deel nadert Thorgal de ontvoerders van z’n jongste zoon, Aniël (verwekt bij Kriss van Valnor). Aniël zou de reïncarnatie zijn van een belangrijke Rode Magiër en zou de toekomst van het volk van Bagh Dadh opnieuw hoopvol kunnen maken. Vanzelfsprekend is Thorgal het er als goede vader niet mee eens dat zijn spruit opgeofferd wordt.
Salouma, een uit de harem van de kalief ontsnapte gevangene, komt Thorgal vertellen dat de Rode Magiërs zijn zoon ter dood hebben veroordeeld. Zij vergezelt de ongeruste vader op z’n verdere tocht en vertelt ondertussen hoe het zit met de herkomst en de geschiedenis van de ontvoerders.
Zal Thorgal op tijd komen om het vreselijke lot dat z’n zoon te wachten staat, te voorkomen?

Veel meer dan een omschrijving over het verdere verloop van de tocht en de vertelling over de Rode Magiërs bevat dit album niet. Het verhaal is goed opgebouwd en verteld, maar bevat naar mijn mening te weinig verrassende en/of boeiende elementen. Hierdoor lijkt het meer een overgangsalbum naar meer belangwekkende gebeurtenissen. Akkoord, de geschiedenis die ten grondslag ligt aan de ontvoering van Aniël is goed om weten, maar had volgens mij korter gekund. Het is bijgevolg geen verhaal dat me erg lang zal bijblijven.
Zoals eerder aangegeven duurt het nog 2 albums vooraleer de parallelreeksen ‘Kriss van Valnor’ en ‘Wolvin’ samenkomen met deze hoofdreeks. Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat m’n nieuwsgierigheid naar dit moment wel geprikkeld is. Waar, wanneer en hoe zullen alle gebeurtenissen samen vallen? Zal dat trouwens wel in één keer lukken of zal dat over meerdere albums gespreid worden? Een heleboel vragen waarop we het antwoord nog even schuldig moeten blijven.

Vooral het tekenwerk is me bijgebleven. De tekenstijl staat me erg aan. De vage en druk ogende schildertechniek is uitermate geschikt om drukke plaatsen zoals markten, havens, pleinen... weer te geven. Je krijgt daarbij echt het gevoel dat je deel uitmaakt van de setting. Ook bij oudere, verweerde gezichten komt deze stijl erg goed tot z’n recht. Enfin, alleen al voor de grafische kant verdient dit album het om de aangekocht te worden.

Besluit: geen slecht album, maar we hebben al beter én spannender gelezen!