De rode duivels (TJ) 1 De weddenschap

De Rode Duivels gaan naar Braziliëeeeeuh
en al wie reals heeft gaat meeeeeeee.
En ook al blijf je hier dan kan jeeeeuh
Ze weer zien scoren op teveeeeee

Enfin, voor diegenen die noch tv, radio, internet of enige andere media hebben: België heeft zich dus geplaatst voor het WK in Brazilië. Het laatste WK waar we aan deelnamen was dat van 2002. Drie kampioenschappen geleden dus. Bovendien zitten we met één van de duurste ploegen van de wereld en hebben we even mogen genieten van de top tien van de beste elftallen van de wereld, maar door de twee vriendschappelijke wedstrijden zijn we daar ook weer mooi uit gebonjourd.

We wachten dus allemaal nog op een nationale hymne zoals hierboven reeds een kleine poging, maar een strip ligt dus al op de markt. Een beetje een gewaagde strip want scenaristen Glogowski en Loiseau starten de strip met de Rode Duivels die de kwartfinale van dit kampioenschap in Brazilië winnen en zo in de halve finale geraken. Hopelijk slagen ze hier, zowel voor de lezer als de supporter, de bal niet mis. Het zou voor de toekomst wel belachelijk zijn een strip in de hand te nemen waar de Belgen de hemel in geprezen worden en een halve finale behalen als de geschiedenis duidelijk vermeldt dat we er in de eerste ronde al uit lagen. Maar ik geloof in de glazen bol van deze heren.

De weddenschap is een opsomming van feiten die in het verleden plaatsvonden, verteld door een grootvader aan zijn kleinzoon tijdens het WK in Brazilië. Er wordt gestart met het WK in Uruguay in 1930. Het amateuristische van die tijd wordt breed in de verf gezet en is, als je dit nu leest, hilarisch. En zo gaan we dus alle WK's af met onder andere Mexico (de succes-story voor de Belgische ploeg) en de niet te vergeten wedstrijd tegen Engeland en het late doelpunt van Platt in 1990 dat ons allen de nek heeft omgewrongen. Deze goal was ondertussen, na jaren van trauma, in mijn onderbewustzijn verdrongen maar is dus nu weer levendiger dan ooit. Ik was even vergeten waar mijn recente haat voor alles wat Engels was vandaan kwam. Nu is dat dus weer duidelijk. (enige drama moet toch kunnen in een recensie, niet? ;-)

De tekeningen van Renaud zijn jammer genoeg wat houterig en de schwung van de voetballer is vaak ver te zoek. Het is meer een foto, een momentopname, geen samba-dansende spelers op een veld. Toch doet dit niets af aan het verhaal. De combinatie heden-verleden is op een dusdanige manier met elkaar verweven dat je veel passie en liefde voor het voetbal uit het verhaal kan halen. Het zou me sterk verbazen dat de scenaristen een bende voetbal-rabauwen zouden zijn die dit enkel om den brode doen. De manier van vertellen maakt duidelijk dat zij achter alles wat België en voetbal groot maakt staan.

Een leuk werkje die vele leuke en minder leuke herinneringen boven haalt. Bovendien stopt dit eerste deel daar waar het laatste kampioenschap, nog onder Waseige, remember, eindigt. Het kan dus niet anders dan dat het tweede deel over het WK Brazilië gaat. Hopelijk krijgen ze daar 48 pagina's mee vol. En met een beetje geluk komt er nog een derde deel waar de finale wordt in besproken die we met glanscijfers winnen van Duitsland. Pronostiekje? 3-2 pour les Belges.