Peter Pan 5 Haak
6 Het lot

Er zijn zo van die verhalen die iedereen kent en daar aan raken is dan ook zeer risicovol. Peter Pan is zo een verhaal. We hebben allemaal het verhaal al eens gehoord en meestal ook al eens gezien op tv. En dan beslist Loisel om toch een nieuwe interpretatie te geven van het verhaal. Eentje dat een aantal basis-elementen recycleert, maar behoorlijk wat eigen inbreng kent.

Peter Pan is nog steeds een jongen die kan vliegen en niet ouder wordt. Hij voelt zich thuis op een vreemd eiland waar er allerlei mystieke wezens rondlopen: zeemeerminnen, feetjes, saters, centauren,... En natuurlijk kan Tinkelbel niet ontbreken. Ook de piraten zijn van de partij, maar de kapitein heeft pas recent zijn haak gekregen, dankzij Peter trouwens. Daarnaast ligt de focus vooral op Peter die moet groeien naar Peter Pan en het is voornamelijk dat proces dat uitgelicht wordt. Peter was eigenlijk een verwaarloosde jongen uit de achterbuurten van Londen. Maar wanneer zijn moeder hem uit het huis smijt, trekt hij naar de waterkant om te overnachten. Daar ontmoet hij een klein feetje, Tinkelbel. Zij neemt hem mee naar het vreemde eiland en daar begint alles. Hij ontmoet piraten en Pan, een sater, en maakt heel wat mee. Uiteindelijk wint Peter een slag tegen de piraten en maakt van de kapitein een man met haak, maar de prijs was wel hoog: Pan sterft. Peter neemt een deel van zijn essentie over en Peter Pan is geboren. Het is al wel duidelijk dat dit geen verhaal voor doetjes is, zeker? Geweld en dood maken een belangrijk deel uit van het verhaal. Daarnaast wordt langzaam maar zeker ook duidelijk dat wonen op dit eiland ook onaangename gevolgen heeft. Ja, men blijft jong maar alle belangrijke dingen worden na een tijdje toch vergeten. De meest gruwelijke dingen kunnen plaats vinden en iedereen is dat al weer even vlug vergeten. Tragisch eigenlijk. Maar ook humor komt gelukkig regelmatig aan bod, waardoor het niet te zwaar wordt. Integendeel, de ups en downs zijn mooi verdeeld waardoor dit vooral een meeslepend en intrigerend verhaal is. Je wil echt wel weten hoe het hier allemaal in elkaar zit, wie de goeden en de slechten zijn, welke geheimen er nog onthuld gaan worden en wie uiteindelijk aan het langste eind trekt... als winnen hier ten minste enige betekenis heeft. Ja, het blijft spannend tot het einde.

Met andere woorden, Loisel wist wat hij deed toen hij dit verhaal aanpakte. Hij heeft zijn eigen verhaal er van gemaakt en het is één dat kan tellen. Hoedje af. Ook qua tekeningen levert Loisel prachtig werk af. De expressie van de spelers wordt benadrukt en brengt heel wat leven op de pagina's. Samen met de rijke inkleuring krijgen we pagina's waar de sfeer van afdruipt.

In het kort: een meesterwerk!