Een zakje knikkers (Bailly) 2 Tweede deel

De Joodse familie Joffo is gevlucht naar het kleine stadje Menton aan de Middellandse Zee. Jo, Maurice, Albert en Henri hebben zich in deze stad, die onder controle van de Italiaanse militie staat, ingeburgerd. De twee oudsten hebben een kapsalon geopend, de jongsten halen geld bij elkaar door te ritselen.
hun ouders zijn in Parijs gebleven. Na een grootscheepse razzia in de Parijse straten vluchten ze naar de vrije zone waar ze alsnog worden opgepakt door het Vichy-regime en zo in een werkkamp voor joden terechtkomen.
Henri, de oudste van de vier, ziet maar één oplossing: afreizen naar het kamp van Pau en proberen om zijn ouders met een smoes vrij te krijgen. Ondertussen schrijft Albert, de tweede oudste van de familie, Jo en Maurice in in de plaatselijke school.

Dit tragische verhaal van een Joodse familie die goed en haven moet achterlaten om uit de klauwen van de Duitse invasie te blijven is een beklijvend en aangrijpend epos. Zonder echt de gruwelen van de oorlog in beeld te brengen krijg je toch duidelijk een zicht op hoe het leven voor vluchtelingen in een provinciestadje moet geweest zijn. De Italiaanse soldaten zijn joviale kerels die meer geplaagd zitten met de huidige situatie dan hun strijdmakkers de Duitsers. Er bestaat zelf een vertederende vriendschapsband tussen beiden.

Dit tweede en laatste deel is af. Zowel qua tekeningen als qua vertelstijl. De zachte, omfloerste stijl die Kris in zijn scenario legt zijn vaak hartverwarmend en legt tegelijkertijd de vinger op de wonde. De liefde tussen de broers, de ouders, ja ook de schoolkameraden en de bezetter. We krijgen dus 62 pagina's van een zeer hoog niveau. De stripbewerking van het boek van Joseph Joffo (http://nl.wikipedia.org/wiki/Joseph_Joffo), de hoofdfiguur in dit waargebeurde maar enigszins geromantiseerde verhaal, werd door Kris prachtig samengevat in twee delen en door Vincent Bailly van hoogwaardige tekeningen voorzien.

Een ware aanrader. Een verhaal dat in mijn persoonlijke top tien van 2013 zit.