Alamo 2 Een rode dageraad

Op 22 april 1836 tijdens de slag van San Jacinio slachten de Texaanse troepen in amper 20 minuten een heleboel Mexicaanse soldaten af, terwijl ze luidkeels roepen: 'Remember the Alamo'. Maar wat is die Alamo nu in feite en wat is daar werkelijk gebeurd?
Wel dit tweeluik legt dit perfect, alhoewel enigszins geromantiseerd, uit. We leren het verhalen door de ogen van de man die de geschiedenis zal ingaan als de 'lafaard van Alamo', Louis Rose. We starten dit tweede deel op 22 februari 1836, net op het moment dat iedereen het fort van Alamo intrekt omdat de aanvallen van de eerste Mexicaanse eenheden niet af te stoppen zijn. Men vluchtte en liet have en goed achter. Eens het overgrote deel binnen de poorten was werden de deuren gesloten en, volgens Louis Rose, 'zaten we in de val'. De belegering door de Mexicanen was namelijk een veldslag van één tegen 6.

In de collectie 1800 van Daedalus zaten al vele pareltjes, maar met Alamo hebben ze er nog eentje aan toegevoegd. Niet alleen is het verhaal enorm spannend en prachtig opgebouwd naar de alom gekende climax, de tekeningen zijn bovendien knap. wat zeg ik? Knap? Prachtig! Op een simpele manier een verhaal vertellen dat zo complex is moet je maar doen. Waarschijnlijk is het ook omdat de scenarist niet echt in detail gaat en zich vooral baseert op de actie-scenes, maar laat ons dat worst wezen. Het is een lekkere weglezer vol actie en geweld. Het zou me niet verwonderen dat de slag om Alamo er zo heeft uitgezien zoals Perovic het heeft neergetekend. De personages worden in deel twee extra in de verf gezet en we weten nu ook wie er voor zorgt dat de 'held', als je hem zo kan noemen, een man die het zekere voor het onzekere nam, bestempelt wordt als een lafaard.

Niet allen heb je een zeer goed verhaal, je hebt bovendien een prachtige uitgave in handen zoals we dat bij Daedalus gewoon zijn. De combinatie mat/blinkend, die de cover siert, blijft een plezier om naar te kijken. Elke keer hou ik die cover tegen het licht om de overloop nog beter te kunnen zien.

Om kort te zijn: Love it!!!