De schilden van Mars 3 Semiramis

In een ver verleden schonk de god Mars een bronzen schild aan de Romeinen. Het zou hen waarschuwen voor dreigend gevaar. Om deze schat te beschermen maakten de Romeinen elf exacte replica’s. Als het echte schild valt dreigt er gevaar voor Rome. Tijdens een plechtigheid valt het bewuste schild en rolt het voor de voeten van Vahram, de ambassadeur van de Parthen, een van de grootste vijanden van de Romeinen waar ze een gewapende vrede mee onderhouden. Dit kan alleen maar op naderend onheil duiden! Zo begon enkele jaren geleden het eerste deel van dit drieluik. De voorspelling lijkt uit te komen als de parthen een grensfort aanvallen. Maar er is verraad in het spel! Er zijn dan ook twee grote kampen in Rome: diegenen die ten strijde willen trekken tegen de Parthen en de anderen die toch een diplomatieke oplossing willen zoeken omdat Rome al kreunt onder de kosten van de oorlog in Dacië.
De scenarist, Gilles Chaillet, was een echte liefhebber van het oude Rome en stond garant voor een stevig onderbouwd scenario. Helaas heeft hij dit aardse dal verlaten voor het drieluik volledig verscheen, maar gelukkig voor ons was zijn scenario al klaar. Hij koos Christina Gine als tekenaar. Hij zorgt voor een cast die vooral bestaat uit karakterkoppen! Alleen met mooie vrouwen lijkt hij meer problemen te hebben maar dat is spijkers op laag water zoeken. Centraal in deze intrige staan Charax, iemand uit de lagere klassen die opgeklommen is in het leger door zijn heldhaftigheid, eerlijkheid en doorzicht. Hij moet tegen wil en dank samenwerken met Bestia, doet ook carrière maakt in het leger, maar hij heeft dit meer te danken aan de status van zijn familie. Samen met een zootje ongeregeld dat bestaat uit ontsnapte slaven, een gladiator, een christen en een jonge, knappe slavin. Probeert Charax licht te scheppen in dit mysterie. Deze triptiek bezorgt ons een spannend verhaal vol intriges, verraad, tactische machtspelletjes en manipulaties.
Het verhaal voert ons van Rome naar Syrie en terug. Dit is een reeks die niet mag ontbreken bij liefhebbers van strips over het oude Rome. Qua intrige kan het tippen aan Murena!