Lady S. 9 Voor het leven van een vrouw

Lady S heeft zich in een netelige positie gemanoeuvreerd. Of u voor aanvang van het eigenlijke lezen van dit album wil weten hoe dat precies komt, beslist u best op voorhand. De cover van het album bestaat immers uit een Engelstalig krantenartikel over onze overbekende dame. Hierin wordt het een en ander uit de doeken gedaan over wat zich op de eerste bladzijden van het stripverhaal zal afspelen.
Moskou, Suffolk (Oost-Engeland), Île-de-France (Frankrijk), Washington,... de welbekende auteur Van Hamme heeft er een internationaal gebeuren van gemaakt. De hamvraag is of Shanja (Lady S) wel uit handen van al haar belagers zal kunnen blijven. Eenvoudig is het alleszins niet, zeker niet als een onvoorziene gebeurtenis zwaar roet in het eten komt gooien van het beschermingsprogramma waarin men haar gezet heeft. De auteur trekt alle registers open en slaagt er toch weer in om iets heel anders te brengen.
Op het einde van het album had ik trouwens sterk het gevoel dat de scenarist voor de komende verhalen uit een (iets?) ander vaatje wil tappen. Zeker ben ik daar natuurlijk niet van. De toekomst zal het moeten uitwijzen. Vast staat dat de reeks zeker nog niet op de laatste benen loopt en dat de liefhebbers waarschijnlijk nog heel wat lectuur tussen de kiezen zullen krijgen de komende jaren.

De cover is het eerste wat opvalt bij dit album. Zoals eerder vermeld betreft het een Engelstalig artikel over een gebeurtenis in Suffolk waar Lady S bij betrokken is (of wat dacht je, met een dergelijk grote robotfoto?!). Wie de moeite neemt om de tekst te lezen, zal reeds wat wijzer zijn over de inhoud, maar wellicht wordt de nieuwsgierigheid vlugger bevredigd en vraagt het minder moeite om maar direct te beginnen met lezen. Enfin, aan u de keuze!
Op gebied van tekeningen zit het ook goed. Aymond brengt de taferelen mooi en gedetailleerd in beeld met duidelijk herkenbare koppen die de nodige menselijkheid tonen. Dit zorgt ervoor dat het boek erg vlot leest. Soms mag er naar mijn gevoel wat meer gespeeld worden met de indeling van de pagina’s en de camerastandpunten. Het zou wat meer variatie in het geheel kunnen brengen.

Besluit: een degelijk album, met een inventieve en opvallende cover! Lady S. kan de aandacht nog steeds vasthouden!