Mieleke Melleke Mol (2) 11 Mieleke Melleke Mol

Mieleke Mellke Mol, het geesteskind van Stallaert en Urbanus is reeds aan z’n negende levensjaar toe en maakt sedert 2008 deel uit van de reeks ‘Urbanus Vertelt’. Gezien de aan deze reeks verbonden namen is het onnodig te zeggen dat we in dit boekje bladzijden vol knotsgekke humor krijgen voorgeschoteld zoals alleen Urbanus die uit z’n hoed kan toveren.

Ook nu weer krijgen de (al dan niet) jeugdige lezertjes een heleboel kortverhaaltjes van maximaal enkele bladzijden te lezen. Met titels als ‘De ftu en de sknerg’ en ‘Prei prei prei’ weet je nooit waaraan je je kan verwachten. En dat is eigenlijk ook net het leuke. Op bijna geen enkel moment zijn de grappen voorspelbaar, gewoon omdat ze zo absurd vergezocht of onmogelijk zijn dat ze weer leuk worden. Mijn kinderen zijn er trouwens gek van en zijn laaiend enthousiast over dit album.
Nonkel Nest, de man met een vogelnest in z’n haar, en tante Tulp, de dame met het kapsel in de vorm van een tulp, zijn ook nu weer van de partij, evenals de overal aanwezige mol natuurlijk! Deze laatste maakt de verhaaltjes vaak net dat tikkeltje amusanter door z’n leuke tussenkomsten. Die deden mij trouwens denken aan het muisje uit de jeugdreeks ‘Pol’ dat ook wat subtiele humor brengt.

Enfin, dit is een leuk album geworden met toffe tekeningen die net attractief en ‘gevuld’ genoeg zijn om de aandacht van het jonge publiek vast te houden.

Besluit: als je nog op zoek bent naar een leuk eindejaarscadeautje voor een jonge lezer(es), heb je hier alvast een goed idee! Met een beetje geluk kent de gelukkige krijger de figuurtjes trouwens al van op vtmKzoom.