Moeder oorlog 4 Requiem

Het deel waar elke liefhebber van 'Moeder Oorlog' naar uitkeek is er. Eindelijk. Want Kris heeft dit verhaal zodanig opgebouwd dat we mee opgingen in de spanning en elke door de lezer uitgedachte denkpiste alsnog in de kiem werd gesmoord. Dus wie is nu de dader???

Zoals onze publiceerder RdL het in 'De strip van de week' zo mooi kon vertellen: In september 1917, terwijl hij herstelt van zijn verwondingen, leert luitenant Vialatte twee belangrijke zaken ... Eva, de liefde van zijn leven, zij werkt als tolk voor het Rode Kruis. Door haar werk staat ze in contact met Franse interneringskampen in Duitsland. En het is door haar dat Vialatte ontdekt dat Peyrac, die in 1915 is verdwenen, gevangen werd genomen en nog steeds in leven is. Vialatte's onderzoek begint dus opnieuw ...

Telkens weer brengt Kris je op een pad naar de oplossing voor de moorden, om vervolgens de grond van onder je voeten te halen en je op een totaal verkeerd spoor te zetten. Hij zorgt er voor dat je vol spanning elke pagina omdraait in de hoop het mysterie te ontrafelen. En ja hoor, tegen pagina 45 (inderdaad, zolang kan hij ons ook nu weer in spanning houden) komen we dichter en dichter bij het alsnog verrassende plot. En wat voor één. Enfin, als je, na het sluiten van deel vier, het verhaal terug opneemt zie je in de vorige delen wel verwijzingen naar de moordenaar maar vergeet je de associatie te maken.

Moeder Oorlog is dus een crimi van de bovenste plank tegen de gruwelijke achtergrond van WOI.
Persoonlijk zou ik dit een must-have willen noemen.