Galgenaas 1 Galgenaas

Waarover praat een mens zoal? Het weer is een topper, maar de laatste jaren overheerst de crisis nogal vaak de gespreksstof. Vaak wordt daarbij vergeten dat er in de jaren ‘30 van de vorige eeuw ook reeds een crisis heerste en dat deze het gewone volk nog veel harder trof dan wat we nu meemaken. Het is in die periode dat deze graphic novel zich afspeelt, meer bepaald het jaar 1937.
Ten tijde van dit verhaal heerst in Amerika de Grote Depressie. Fred Bloch is een jongen van 17 maar heeft reeds een heel leven achter zich. Na een loodzware tocht zonder vaste verblijfplaats, wordt hij ingelijfd bij een cel activisten die ijveren voor menswaardigere omstandigheden en een schappelijk loon voor de arbeiders. Uiteindelijk wordt hij assistent van de ooit beroemde ontsnappingsartiest Gordon, die optreedt bij een rondreizend circus. Deze ondoorgrondelijke man torst een zware last met zich mee en speelt bovendien elke dag met de dood.
Vance en Burr brengen een aangrijpend verhaal dat je geen minuut loslaat. Het is een verhaal over lijden, vriendschap, angst, macht, de crisis en nog zóveel meer dat niet alles is op te sommen. Doorheen het boek komen we beetje bij beetje meer te weten over de levens van de beide protagonisten (Fred en Gordon). Langzaam onthullen de auteurs details van het verleden van deze twee personages die telkens andere aspecten van hun persoonlijkheid verhelderen. Door dat gericht en goed overdacht, stapsgewijs vrijgeven van allerlei essentiële informatie, blijf je als lezer gedurende het hele boek geboeid.
Het verhaal op zich is al erg beklijvend, maar bovendien zet het aan tot denken over de huidige wereldwijde economische situatie. Veel van de toestanden die 75 jaar geleden heersten, bestaan nu nog steeds. Weliswaar onder een andere vorm en/of op andere plaatsen en/of in andere omstandigheden, maar het zet je toch aan het denken. Mede hierdoor kon ik dit verhaal na het lezen niet zomaar naast me neerleggen. Het spookte nog een hele tijd door m’n hoofd. Laat het duidelijk zijn dat dit een erg goed en boeiend werk is!
De zwart-wit tekeningen zijn ingetogen maar bikkelhard. De lijnvoering brandt zich diep in je netvlies en past perfect bij het vertelde verhaal. In de tijd dat het verhaal zich afspeelde was er geen tijd voor valse hoop. De grimmige tekenstijl maakt dit uitermate duidelijk. De wanhoop en angst worden weerspiegeld op de gezichten van de personages waardoor je probleemloos meeleeft met de protagonisten.

Besluit: pas als je geen schrik hebt om 260 bladzijden ononderbroken te verslinden, mag je dit ijzersterke boek ter hand nemen!