De eeuw der schimmen 3 De fanaticus

Uit niets, behalve de vermelding op de achtercover ‘is een onderdeel van De wereld van de vampiers’, blijkt op het eerste zicht dat deze reeks eigenlijk een prequel is op ‘De zang van de vampiers’. Deze reeks situeert zich dat ook in de 18de eeuw en verhaalt over de strijd tussen enerzijds baron d’Holbach (die wij beter kennen als Weltman) en anderzijds Cylinia en Abeau de Roquebrune. De eerste heeft zich afgekeerd van de vampiers en tracht een middel te vinden om hen tegen te werken. De anderen staan nog steeds ten dienste van de vampiers en proberen zich meester te maken van de vreemde meteoriet die toevallig werd ontdekt door de mijnwerkers van d’Holbach. Cylinia en Abeau volgen het schip van d’Holbach in de hoop de steen in handen te krijgen, maar niets is zo eenvoudig als het lijkt.
Dit album tapt duidelijk uit een heel ander vaatje dan de oorspronkelijke reeks. Van de vampiers krijgen we niets te zien, ook niet van invloeden van hen. In plaats daarvan krijgen we een 18de eeuws verhaal dat hier en daar doorspekt is met een element dat niet thuis hoort in die tijdsrekening. De nadruk ligt vooral op de intermenselijke relaties tussen de verschillende (groepen) personages.
De hoofdreeks beviel mij meer dan deze spin-off. Het verhaal is niet slecht, maar biedt eigenlijk weinig meerwaarde tegenover de Zang van de Vampiers. Ik hoop dat men voor volgende albums de draagkracht en spanning kan opdrijven, want ook op dat gebied zou het geheel wat meer gekruid mogen worden. Gelukkig brengt dit album wel enkele onverwachte onthullingen die de nieuwsgierigheid een impuls geven. Toch mag er wat meer vaart in zitten en mogen de op til staande confrontaties vlugger op hun hoogtepunt komen. Enfin, het einde van dit boek is alleszins beloftevol en het ziet ernaar uit dat we toch enkele spannende confrontaties zullen krijgen.

Grafisch is dit een degelijk album: voldoende gedetailleerd, naar mijn gevoel juist kleurgebruik en correcte sfeerschepping. Alleen zou Suro nog wat meer mogen spelen met camerastandpunten en bladindeling zodat het geheel wat minder saai zou overkomen.

Besluit: Wie een goed vampierenverhaal verwacht, komt bedrogen uit. Ben je echter geïnteresseerd in de voorgeschiedenis van enkele hoofdfiguren uit “Zang van de vampiers”, dan zit je wel aan het goede adres.