Blacksad 5 Amarillo

Net als in de vorige delen van Blacksad staat er ook nu weer een kleur prominent op de cover. Met een titel als Amarillo kon het niet anders dan geel worden natuurlijk. In tegenstelling tot de crime noire verhalen uit het begin van de reeks krijgen we nu een regelrechte roadtrip voorgeschoteld.
Na het vorige verhaal moet John Blacksad aan geld zien te raken om terug te kunnen keren naar New York. Hij krijgt daartoe de kans als hij de gele cadillac van een rijke Texaan terug moet brengen naar Tulsa. Helaas voor Blacksad gaan Chad Lowell en Abe Greenberg, twee schrijvers, er met zijn cadillac vandoor terwijl hij net voor hen tussenkwam toen ze betrapt waren toen ze er met een motor vanonder wilden muizen. Zoals het een echte roadmovie past kruisen we verschillende steden terwijl alle personages op zoek zijn naar elkaar, hun lotsbestemming of hun verleden proberen te ontvluchten. Chad en Abe zijn onderweg naar Amarillo als het serieus verkeerd loopt tussen hen. Chad schiet Abe dood en slaat dan op de vlucht. Hij zoekt een schuilplaats in een circus. Tezelfdertijd probeert John de cadillac, Chad en Abe te pakken te krijgen. John wordt op zijn beurt achtervolgd door twee F.B.I.-agenten die nog een appeltje met hem hebben te schillen sinds “Rode ziel”. Blacksad wordt verdacht van de moord op Abe als de agenten Johns portefeuille in het wrak van de gele cadillac vinden waar ze ook het lijk van Abe in terugvinden. Daarnaast is Neal Beato, een advocaat, ook op zoek naar Chad, meerbepaald naar diens manuscript van zijn nieuwe roman.
De tekenstijl van Guarnido werd al alom bejubeld. Hij heeft een zwierige stijl, maar toch lijkt het mij dat hij nu een dikkere lijnvoering heeft dan in de eerste delen. Ik heb ook de indruk dat de achtergronden wat minder uitgewerkt worden, maar misschien zijn we in het verleden te veel verwend geweest en zoeken we nu spijkers op laag water! Net als altijd is voor ieder personage goed overdacht welk dier er gebruikt kon worden dat het beste bij het karakter past.
Ook leuk is dat we dit keer meer te weten komen over John Blacksad zelf; zo heeft hij blijkbaar een pijnlijke herinneringen aan Europa, misschien was hij er wel soldaat tijdens de tweede wereldoorlog? Daarenboven leren we Johns knappe zus Donna en haar zoontje Ray kennen! We weten ook dat hun vader nog leeft maar dat ze niet weten waar hij uithangt. Misschien zijn dit wel elementen die in het volgende verhaal, dat een tweeluik zal worden wel meer uitgewerkt zullen worden? Alhoewel we er tot 2016 op moeten wachten kijk ik er alvast naar uit!